Företag i fokus:

Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

fti

Foto: FTI

Två återvinningsstationer stängs i Södertälje och tas bort på grund av omfattande nedskräpning. Detta meddelades av kommunen och FTI under tisdagen.

– Det är alltid tråkigt när återvinningsstationer behöver stängas, särskilt av en sådan här anledning, säger Petter Bergum,regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Det är återvinningsstationerna på Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen mot Scaniarinken som kommer att tas bort under vecka 37.

– Båda dessa stationer har varit utsatta för ansenlig nedskräpning och dumpning under en längre tid. Vi har prövat med olika åtgärder, bland annat justering av städ- och tömningsfrekvens, utan förbättring. I samråd med Södertälje kommun har vi därför beslutat att stänga stationerna. Den fastighetsnära insamlingen är väl utbyggd i området, och både vi och kommunen bedömer att det täcker behoven i dagsläget, säger Petter Bergum.

FTI hänvisar till andra insamlingsstationer och fastighetsnära insamling för tillfället. Från och med årsskiftet 2024 övertar Södertälje kommun ansvaret för förpackningsinsamling, med Telge Återvinning som ny insamlingsansvarig.

– Jag vill vara tydlig med att det endast är förpackningar som får lämnas på våra återvinningsstationer. Sådant som inte är förpackningar sorteras som restavfall eller lämnas på någon av kommunens bemannade återvinningscentraler., säger Bergum.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:11

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Restaurang förbjuds att använda kolgrill efter klagomål

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa.

Restaurangen Cizgara förbjuds att grilla med kol. Beslutet har fattats av miljökontoret efter klagomål från ett flertal grannar, det rapporterar SVT.

Cizgara i Mariekäll, som öppnade i december 2022, fick klagomål från redan samma månad från boende. Enligt klagomålen trängde röken från kolgrillen in i deras bostäder och både utredningar och inspektioner har visat att ventilationsaggregatet som används på restaurangen har brister. Även en närliggande bostadsrättsförening har framfört klagomål.

Enhetschefen på miljökontoret, Ana Camargo Valencia, berättar för SVT om de upplevda stickande och svidande känslorna i halsen vid ett besök i restaurangen.

– Man känner röken inomhus, säger Ana Camargo Valencia till tidningen.

Enligt miljökontoret har kolgrillen fått flera möjligheter att åtgärda problemen stör grannarna, men ingen lösning har hittats. Förbudet trädde i kraft den 20 juni och överträdelse kan resultera i böter på 10 000 kronor per dag.

På ägarens begäran genomförde en extern aktör en inspektion den 29 juni och kunde konstatera att viss matoslukt. Bedömdningen var att lukten inte var särskilt stark eller påtaglig och att miljökontorets beslut om förbud mot kolgrillning var ”alltför ingripande”.

Restaurangen får fortsätta sin verksamhet, men utan att använda kolgrill.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 10:43
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors