Företag i fokus:

Efter den stora vapengömman i Södertälje – ”Kurdiska räven” begärs häktad

E49FEBC9-7C9B-40B8-B9E1-FD1C01A938E7

Foto: Alexander Isa

I april gjorde polisen ett stort vapenbeslag i en villa i Södertälje. Nu framkommer uppgifter om att den stora gömman kopplas, enligt Lt, till ledaren för nätverket Rawed Majid, även känd som den så kallade ”kurdiske räven.”

Den 25 april i år genomförde polisen en razzia vid en villa i Grusåse/Weda, där man upptäckte ett omfattande vapenbeslag i en garagebyggnad samt stort beslag av narkotika. Uppgifter tyder på att över 20 skjutvapen beslagtogs, inklusive automatvapen och pistoler, och anses vara det största vapenbeslaget på många år.

Två häktade sedan tidigare efter det stora vapenbeslaget i Södertälje
En av de häktade är en 26-årig kvinna från Norrköping, medan den andra är en 46-årig man från Södertälje som är medborgare i ett annat europeiskt land. Båda är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grovt vapenbrott.

Insatsen ska enligt DN vara en del av den nya nationella operationen mot gängen – Operation Frigg. Den beskrivs som en av de största hittills enligt och ledde polisen fram till det stora beslaget i Södertälje.

(Annonslänk)

Nu rapporterar Lt att ledaren för Foxtrotnätverket, Rawed Majid, känd som ”kurdiske räven”, kopplas till det stora vapenbeslaget i Södertälje och har begärts häktad i sin frånvaro.

Rawa Majid, känd som ”Kurdiska räven,” har blivit häktad av flera olika svenska tingsrätter i sin frånvaro, men för närvarande befinner han sig i Turkiet där han misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige. Det är emellertid svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare, och landet inte har en utlämningsavtal med Sverige.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, säger Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT.

Enligt uppgifter pågår för närvarande en intern debatt i Turkiet angående Majids medborgarskap, som ifrågasätts på grund av att han köpte ett hus för cirka 400 000 dollar och erhöll medborgarskap i landet, samtidigt som han var internationellt efterlyst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 10:45
Senast uppdaterad: 20 september 2023 10:52

Hon blir tillfälligt den nya toppchefen i kommunen

A439EEEF-2480-459B-8510-812DB5737296

Foto: Södertälje kommun/ Alexander Isa

Just nu pågår rekryteringen av en ny stadsdirektör. Under denna tid har Erika Svensson utsetts till kommuens tillförordnade stadsdirektör efter att Stefan Holmark meddelade sin avgång i juni.

Stadsdirektören är en av flera högt uppsatta chefer som nyligen har lämnat Södertälje kommun. Bland dem finns exploateringschefen Sofia Cedergren, som blev utköpt av kommunen, och HR-direktören Johan Lefverström, som enligt uppgifter till Telgenytt antingen har blivit avskedad eller utköpt.

Stefan Hollmar meddelade sin avgång knappt två år efter att han tillträdde tjänsten och gjorde sin sista arbetsdag i kommunen förra veckan. Under tiden rekryteringsprocessen pågår för att hitta en permanent efterträdare har ekonomidirektören Erika Svensson tagit över rollen, vilket Lt var först med att rapportera

(Annonslänk)

– Jag tillfrågades när Stefan sa upp sig, eftersom man av tradition brukar fråga personen som har den roll jag har. Jag svarade att ”det kan jag göra under tiden som rekrytering pågår”, säger Svensson till tidningen.

En stadsdirektör har i uppdrag bland annat att leda och organisera arbetsuppgifter, hantera övergripande frågor samt ta ansvar för verksamheten inom sitt ansvarsområde gentemot kommunstyrelsen, dess utskott och beredningar.

Enligt den avgående HR-direktören Johan Lefverström, som Lt har talat med, hoppas kommunen kunna ha en ny stadsdirektör på plats förhoppningsvis under hösten.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:27

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors