Företag i fokus:

Misstänkt farligt föremål hittat i villaområde

Sham-1

Foto: Shamash Oyal

En stor polisinsats pågår vid ett bostadsområde där avspärrningar har upprättats. Enligt uppgifter till Telgenytt har ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus.

På onsdagskvällen larmades polisen till Lövåsavägen efter boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. På torsdagskvällen kom det in ett nytt larm där boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, samma område och av samma anledning som igår, vilket polisen bekräftade för Telgenytt under torsdagskvällen.

– Ja, vi är i samma område. Också denna gång då med anledning av ett anträffat misstänkt farligt föremål.

Foto: Shamash Oyal

Under gårdagens incident utsattes en villadörr för en mindre detonation, men det har ännu inte fastställts om det var pyroteknik eller något annat som detonerade. Strax innan midnatt tillkallades polisen återigen till samma villaområde vid Saltskog/Västergård, men föremålet har enligt polisen inte upptäckts på samma adress som tidigare.

Polisen har upprättat stora avspärrningar på platsen där de sökt igenom och säkrat området. Även räddningstjänsten befann sig på plats med flera enheter. Däremot har någon detonation har inte ägt rum, men det nationella bombskyddet tillkallades till platsen för att undersöka föremålet.

Uppdatering:

Klockan 00:25, natten mot fredag, lyckades Nationella bombskyddet oskadliggöra föremålet och kunde kort därefter lämna platsen. Trots detta har avspärrningarna ännu inte tagits bort.

– Inga fler potentiellt farliga föremål anträffas och inte heller någon misstänkt gärningsman, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen ger i nuläget ingen information om föremålets beskaffenhet, men utreder händelsen som ett fall av förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Bakgrunden till händelsen är oklar och kommer att vara en del av utredningsarbetet.

Se film från platsen

Nationalla bombskyddet på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 22:19
Senast uppdaterad: 21 september 2023 23:48

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors