Företag i fokus:

Kommunen får historiskt lågt betyg av företagen i ny mätning

lle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Under de senaste åren har företagsklimatet i Södertälje försämrats avsevärt, och staden har nu hamnat på plats 241 av 290 i Sverige. Det är den sämsta placeringen kommunen har haft sedan mätningarna började. Detta framgår av Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

– Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

I årets undersökning har över 32 000 företag i Sverige deltagit och gett betyg till sin respektive kommun. Företagsklimatet i Södertälje har försämrats avsevärt och hamnar nu på historiskt låg placering i flera mätningskategorier.

(Annonslänk)

– Framför allt ser företagen stora problem med brottslighet och otrygghet. På den frågan rankas Södertälje sist i hela landet, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Men Södertälje presterar väldigt svagt på flera av de individuella aspekterna som ingår i rankingen.

Kommunen tappar i placering när det kommer till tillhandahållandet av information till företagen, tjänstemännens inställning till företagande och kommunikationen mellan företag och beslutsfattare i kommunen.

Ny nämn invigd i Södertälje med fokus på att förbättra näringslivsklimatet.

– Företagen efterfrågar en tydlig riktning framåt i kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet. Jag har förhoppningar om att den nya näringslivsnämndens arbete ska bidra till ett ökat fokus på företagens möjligheter att verka och växa i Södertälje kommun, säger Olle Karstorp. 

Enligt Karstorp är det av stor betydelse för företagens möjlighet att växa och utvecklas hur de bemöts av kommunen.

– De kommuner som anstränger sig för att lära känna sitt lokala näringsliv och dess behov går det oftast bättre för i undersökningen. Att arbeta med råd, vägledning och att hjälpa företagen att göra rätt skapar högre regelefterlevnad och uppskattas av företagen, säger Olle Karstorp.

Läs även: – Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 21 september 2023 10:20

Mötet mellan NIF och AIK slutade med straffavgörande

419338896_7270644146330229_5560493489898363258_n

Foto: Kent Fondelius

Efter att i det senaste fyra matcherna spelat mot topplagen i SSL var det under lördagen dags för NIF att ställas mot AIK i Solnahallen. Det blev en mål snål tillställning som slutade 1-1 efter full tid, där AIK bärgade bonuspoängen på straffar efter en mållös förlängning. 

NIF kom revanschsuget till matchen mot AIK efter den snöpliga förlusten senast hemma mot Pixbo där man föll i slutminuterna. Det syntes tidigt att detta var en match som betydde mycket för båda lagen.

Första perioden dominerades av spel där båda lagen prioriterade mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till snabba spelvändningar. Hampus Ahréns avslut på mål central i banan efter dryg sju minuters spel var matchens farligaste så långt. I slutet av perioden öppnar spelet upp lite grann med fler chanser på mål. Efter 19.02 i första perioden får Nykvarn numerärt överläge då AIKs Oskar Hagberg utvisas 2 minuter för slag på klubban.

Nykvarn skapar flera chanser där bl a Jesper Lindström, efter en fin pass från Lucas Rigogiannis, från snävvinkel skjuter tätt utanför, och Oskar Jante i slutsekunderna skjuter från backplats men AIKs målvakt Christian Eddeborn räddar. Första perioden slutar 0-0.

Foto: Kent Fondelius

NIF startar andra perioden i fortsatt spel numerärt överläge möjlighet att ta ledningen i matchen. Jesper Lindström får på nytt möjligheten men utdelningen uteblir. Inledningen på andra perioden påminner om slutet på första perioden med ett lite öppnare spel där lagen utbyter målchanser. Andra perioden liknar i övrigt den första där lagen söker kontroll och mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till kontringar. Efter 9.40 in i andra perioden får AIK möjligheten att ta ledningen då NIFs Marcus Jonsson utvisas två minuter. Efter en dryg minuts power play är Hampus Ahrén nära att bryta AIKs bollinnehav men bollen spelas loss och går över till AIKs Liam Åström som med ett direktskott ger AIK ledningen med 1-0. 

Den tredje perioden blir händelserik. Efter de inledande 7-8 minuterna med fortsatt kontrollerat spel ökar Nykvarn farten och trycket mot AIK målet. Forceringen öppnar också upp möjligheter för AIK och snabbt vända spelet och kontra och med knappa 5 minuter kvar har Anders Stefansson chans att utöka AIKs ledning då han två gånger om träffar ribban på målet.

Nykvarn ska dock få utdelning på sin press med 3 minuter kvar. Oscar Janthe får god tid och en öppen yta centralt i AIKs försvar och efter ett inspel av Lucas Rigogiannis placerar han säkert med ett dragskott kvitteringen till 1-1intill AIKs målvakts vänstra stolpe. 

Foto: Kent Fondelius

Matchen slutar 1-1. I förlängningen har lagen flera chanser med avslut på mål. Med dryga minuten kvar av förlängningen får Nykvarn frislag nere i hörnet på AIKs plan halva. Efter en fin kombination av Lucas Rigiogiannis och Marcus Jonsson får Hampus Ahrén möjligheten till ett avslut ute till höger. Direktskottet smiter dock tätt utanför.

Förlängningen slutar mållöst och matchen går till sudden-death avgörande på straffar för att avgöra vilket lag som ska få bonuspoängen. Nykvarns Marcus Jonsson är först ut och söker med snabb dragning åt vänster överlista AIKs målvakt Christian Eddeborn som dock är med på noterna och räddar med sin höger arm. AIKs förste straffskytt är nr 31 Simon Jirebeck.

Nykvarns målvakt Lucas Orrmo är med en benparad nära att bryta AIK forwardens sidledsdragning men bollen rullar ut till höger och Simon kan slå in bollen i mål och därmed 2-1 och bonuspoängen till AIK.

Mathias Larsson Carlander

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 23:23
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 23:23

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors