Företag i fokus:

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors