Företag i fokus:

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

BILDEXTRA / TV: Lastbilsolyckan vid Pershagen

5D2E318C-5A44-46C5-A492-E589146C3328

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 15:05
Senast uppdaterad: 17 december 2023 15:11

Lastbil välte och hamnade i diket – en person förd till sjukhus

IMG_7167

Foto: Alexander Isa

Allvarlig lastbilsolycka i Södertälje inträffade vid E4-påfarten vid Pershagen. Just nu har olyckan en mycket stor påverkan på trafiken.

Olycka inträffade på söndagsmorgonen klockan 07.40 när en lastbil körde ner i diket på E4 vid båtvarvet vid Pershagen. Polis, räddningstjänst och ambulans skickades till olycksplatsen där det visade sig vara en stor lastbil lastad med byggvirke som hade kört av vägen och vält.

Enligt rapporter har en person förts till sjukhus, och räddningstjänsten är fortfarande aktiv på olycksplatsen. Inledningsvis stängdes två körfält av i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält helt avstängd.

Inledningsvis stängdes två körfält i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält avstängt. Trafikverket meddelar dock att vägen kommer att stängas av helt under bärgningsarbetet, men beräknar att räddningsarbetet kommer att pågå till cirka 14:00.

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 11:44
Senast uppdaterad: 17 december 2023 13:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors