Företag i fokus:

Momika slutar bränna koraner – ”Offrar mitt blod för Sverige”

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon Salwan Momika slutar med att bränna koraner. – Jag offrar mitt blod och min kropp för Sverige. Men nu går jag en annan väg, säger han till  tidningen Kvartal.

Samma dag som Momika tidigare i september brände en koran på Värnhemstorget i Malmö utbröt våldsamma upplopp i Rosengård, där bilar sattes i brand och personer kastade stenar mot polisen.

I torsdags avslog polisen i Malmö Salwan Momikas planerade koranbränning i Rosengård som skulle äga rum under lördagen. Polisen hänvisade till att de inte kunde garantera säkerheten på platsen och grundades på säkerhetsskäl och platsens tidigare incidenter.

– Vi har gjort bedömningen att vi inte kan garantera den allmänna ordningen och säkerheten vid sammankomsten, säger polisens presstalesperson, Rickard Lundqvist, till SVT.

Nu meddelar Momika i en intervju med tidningen Kvartal att han kommer att sluta bränna islams heliga skrift.

– Jag bryr mig inte om min egen säkerhet, men jag kommer att ändra strategi. Den här boken är en stor anledning till att muslimer, de som tror på den, inte kan integreras i samhället, säger Salwan Momika i intervjun.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 17:02
Senast uppdaterad: 22 september 2023 17:02

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stjärnan återvänder för en exklusiv spelning i Södertälje

Uno-Svenningsson-Press-1-Foto-Par-Wickholm

Pressbild

Sommaren 2021 gästade han Södertälje och sålde ut en tre dagars spelning. Nu återvänder stjärnan och legenden Uno Svenningsson till Södertälje.

I flera decennier har Uno Svenningsson, känd för låtarna ”Under ytan” och ”Vågorna”, sålt slut vart han än uppträder. I juni 2021 gästade han Glashyttan för en tre dagars spelning och sålde ut alla platser inför en förväntansfull publik.

– Det ska bli otroligt kul. Sedan har jag hört jättegott om Glashyttan och att det ska vara jättevackert där ute, så jag ser verkligen fram emot det, sa Svenningson till Telgenytt.

Nu återvänder han till Södertälje och Glashyttan imorgon, fredag den 18 augusti.

Läs även: EXKLUSIV INTERVJU: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Glashyttans sjökrog och värdshus. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 10:36
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 19:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors