Företag i fokus:

Momika slutar bränna koraner – ”Offrar mitt blod för Sverige”

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon Salwan Momika slutar med att bränna koraner. – Jag offrar mitt blod och min kropp för Sverige. Men nu går jag en annan väg, säger han till  tidningen Kvartal.

Samma dag som Momika tidigare i september brände en koran på Värnhemstorget i Malmö utbröt våldsamma upplopp i Rosengård, där bilar sattes i brand och personer kastade stenar mot polisen.

I torsdags avslog polisen i Malmö Salwan Momikas planerade koranbränning i Rosengård som skulle äga rum under lördagen. Polisen hänvisade till att de inte kunde garantera säkerheten på platsen och grundades på säkerhetsskäl och platsens tidigare incidenter.

– Vi har gjort bedömningen att vi inte kan garantera den allmänna ordningen och säkerheten vid sammankomsten, säger polisens presstalesperson, Rickard Lundqvist, till SVT.

Nu meddelar Momika i en intervju med tidningen Kvartal att han kommer att sluta bränna islams heliga skrift.

– Jag bryr mig inte om min egen säkerhet, men jag kommer att ändra strategi. Den här boken är en stor anledning till att muslimer, de som tror på den, inte kan integreras i samhället, säger Salwan Momika i intervjun.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 17:02
Senast uppdaterad: 22 september 2023 17:02

Polisen larmades om pågående inbrott i restaurang

polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om ett pågående inbrott i en restaurang i centrala Södertälje. När polisen anlände till platsen påträffades en person inne i lokalen.

Efter midnatt, natten mot tisdagen klockan 00:51, larmades polisen om ett pågående inbrott i en restaurang på Stora torget. Vid ankomst påträffades en person i lokalen, och polisens snabba insats avbröt det pågående inbrottsförsöket.

En person kunde gripas på plats och en anmälan om försök till stöld genom inbrott upprättades.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 08:41
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 10:34

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors