Företag i fokus:

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Misstänkt farligt föremål hittat i villaområde

Sham-1

Foto: Shamash Oyal

En stor polisinsats pågår vid ett bostadsområde där avspärrningar har upprättats. Enligt uppgifter till Telgenytt har ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus.

På onsdagskvällen larmades polisen till Lövåsavägen efter boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. På torsdagskvällen kom det in ett nytt larm där boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, samma område och av samma anledning som igår, vilket polisen bekräftade för Telgenytt under torsdagskvällen.

– Ja, vi är i samma område. Också denna gång då med anledning av ett anträffat misstänkt farligt föremål.

Foto: Shamash Oyal

Under gårdagens incident utsattes en villadörr för en mindre detonation, men det har ännu inte fastställts om det var pyroteknik eller något annat som detonerade. Strax innan midnatt tillkallades polisen återigen till samma villaområde vid Saltskog/Västergård, men föremålet har enligt polisen inte upptäckts på samma adress som tidigare.

Polisen har upprättat stora avspärrningar på platsen där de sökt igenom och säkrat området. Även räddningstjänsten befann sig på plats med flera enheter. Däremot har någon detonation har inte ägt rum, men det nationella bombskyddet tillkallades till platsen för att undersöka föremålet.

Uppdatering:

Klockan 00:25, natten mot fredag, lyckades Nationella bombskyddet oskadliggöra föremålet och kunde kort därefter lämna platsen. Trots detta har avspärrningarna ännu inte tagits bort.

– Inga fler potentiellt farliga föremål anträffas och inte heller någon misstänkt gärningsman, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen ger i nuläget ingen information om föremålets beskaffenhet, men utreder händelsen som ett fall av förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Bakgrunden till händelsen är oklar och kommer att vara en del av utredningsarbetet.

Se film från platsen

Nationalla bombskyddet på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 22:19
Senast uppdaterad: 21 september 2023 23:48

”Från att aldrig ha styrt en båt till att styra i storm”

Over_atlanten_Kryssarklubbsmedlem-mfl

Södertäljebon Christian Harding, Maria Montazami, Julia Dufvenius och Anders Svensson. Pressbild

En ny säsong av ”Över Atlanten” är igång, där flera kända svenskar ger sig ut på en lång segling över Atlanten. En av passagerarna ombord på den 500 mil långa resan över det öppna havet är Södertäljebon Christian Harding.

Över Atlanten visas på kanal 5/Discovery+, och den första säsongen sändes första gången år 2019. Årets deltagare inkluderar den kända fotbollsspelaren Anders Svensson, Hollywoodfrun Maria Montazami, trummisen Mikkey Dee, artisten Nassim Al Fakir, skådespelaren Julia Dufvenius och programledaren Hans Fahlén.

Programmet, som startade i början av september, har gjort succé och har enligt Discovery Networks över 65 000 tittare per avsnitt. När segelbåten kastade loss den 15 januari från Kanarieöarna befann sig även Södertäljebon Christian Harding ombord. Han är en kryssarklubbsmedlem och seglare som tidigare har medverkat i programmet tillsammans med flera svenska kändisar.

– Som varje gång man ger sig iväg och seglar så träffar man spännande människor, men när man seglar över Atlanten lär man känna varandra ännu mer. Alla kändisar var super härliga och glada, även med varierande förkunskaper så lärde dom sig snabbt, säger Christian Harding.

Deltagarna vid avfärd. Pressbild

Södertäljebons uppgift, tillsammans med övriga erfarna seglere i teamet, var att förbereda båten inför Atlanten och under resan agera som coach och stöd för de kändisar som deltog.

– Jag har startat fyra gånger och kommit fram tre gånger. Så jag har varit med om både solsken och storm, vilket är väldigt nyttigt och lärorikt, säger den erfarna seglaren Harding.

Berätta något ”behind the scenes”?

– Anders Svensson har smeknamnet ”Taco” och jag hade turen att bli bjuden på tacos mitt på Atlanten. Lite roligt när smeknamnen faktiskt passar in. Sedan att få bilda ett band med en rockstjärna som Mickey Dee är riktigt skoj!

Vem var duktigast? Någon som överraskade dig?

– Det är svårt att säga vem som var bäst eller sämst, jag tycker alla skötte sig bra och kämpade på. Men den som stod ut som den som överraskade mest och lyfte mest som människa och seglare så måste jag säga Maria Montazami! Från att aldrig ha styrt en båt till att efter några dagar stå och styra båten i storm mitt i natten, det är väldigt häftigt att se en sådan utveckling!

Vad kommer du komma ihåg från resan med kändisbesättningen?

– Alla härliga människor som man fick lära känna! Allt från det super-proffsiga TV-teamet som alltid fanns tillgängliga och kämpade på dag och natt, till alla härliga stunder med kändisarna med skratt och fantastiska livshistorier. Det här är definitivt något som jag alltid kommer komma ihåg och ta med mig i livet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 september 2023 16:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors