Företag i fokus:

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Tonåringar erkänner den anlagda branden i Ritorp

031AB24F-AE18-4D2F-82D1-7D0327F0264A

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna har påbörjats efter den omfattande villabranden i Brunnssäng i juli. Båda har sedan dess varit häktade och erkänner nu mordbranden.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Händelsens orsak var att flickan hävdade att hon hade blivit utsatt av en familjemedlem som var skriven på bostadsadressen. Anklagelser som inte fastställts av polisen, men däremot har flickan under en längre period skickat hotfulla meddelanden och även dömts för fyra fall av olaga hot riktade mot familjen.

Hotfulla meddelanden övergick till handling.

Den 9 juli beslutade tonåringarna att agera och åkte till en bensinstation, där de fyllde en plastflaska med bensin. Därefter tog de bussen till Brunnsäng och tände eld på villan. När de anlände till platsen, knackade ungdomarna på och inspekterade för att vara säkra på att ingen var hemma. Sedan hällde de bensin på en toarulle och tände eld.

Villan nästintill totalförstördes den 9 juli. Foto: David Fjeldal

Tonåringarna erkänner sitt brott, men de påstår att de inte förstod att branden skulle sprida sig och omfatta villan i den utsträckning den faktiskt gjorde.

Domen faller den 28 september.

Åklagaren yrkade på ett åttaårigt fängelsestraff för grov mordbrand. Om domen godkänns och de blir fällda, skulle detta innebära att de, med tanke på ungdomsrabatten, endast skulle avtjäna 40 procent av strafftiden, eftersom de var 17 år när brottet begicks.

Familjen, vars villa hade ett värde nära 9 miljoner kronor, begär över en miljon kronor i skadestånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 september 2023 09:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors