Företag i fokus:

Kommunen vill säga upp flera lärare i suryoyo och arabiska

skola plugg student elev Foto: Pexels

Foto: Pexels

Flera modersmålslärarna i Södertälje riskerar att bli uppsagda, främst lärare som undervisar i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska). Nu rasar vårdnadshavare och lärare mot kommunens beslut, vilket innebär större elevgrupper och högre arbetsbelastning för lärarna, men också barn som tvingas prioritera bort undervisningen.

– Kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Av de 104 modersmålslärarna i Södertälje kommun, som inkluderar lärare för över 40 olika språk, löper sju av dem stor risk att bli uppsagda. Alla dessa sju lärare undervisar huvudsakligen i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska), och enligt en lärare undervisar de tillsammans över 3000 elever i kommunen.

Enligt lagen ska undervisningen i grundskolan ta hänsyn till elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper och erbjuda studiehandledning på modersmålet. De sju lärarna som eventuellt tvingas sluta kommer beslutet att resultera i stora ihopslagna elevgrupper i olika åldrar, ökad arbetsbelastning och nya scheman som stör barnens och vårdnadshavarnas vardag.

En lärare som Telgenytt talat med hävdar att kommunen styr schemat centralt utan att medvetet ta hänsyn till elevernas vardag. Läraren menar även att kommunens strategi kommer ha en negativ påverkan på modersmålsklasserna och leda till att antalet elever med arabiska eller suryoyo som modersmål minskar.

Vårdnadshavare och lärare rasar mot kommunens beslut. Foto: Alexander Isa

– Vi lärare får inte vara med och styra schemat, det görs centralt av kommunen. De placerar undervisningen så sent som klockan 15 för 8-åringar. Ska en 8-åring sluta skolan vid klockan 16? Tycker du att det låter rimlgit? Det är upplagt för att vårdnadshavare ska hoppa över den sista lektionen, som i många fall är viktig för dem, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Bland annat berättar läraren att kommunen väljer att ha sen undervisning på eftermiddagen för de mindre barnen och tidigare undervisning för de äldre barnen. Dessa scheman har resulterat i betydande kritik från vårdnadshavare, eftersom de medför långa håltimmar och sena skoldagar för barnen.

– Ett äldre barn kan ha en senare undervisning på dagen, men för små barn blir det svårt. De tappar koncentrationen, vill hem och har idrottsträningar som de måste hinna till. Vi har framfört detta, men kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger läraren och fortsätter.

(Annonslänk)

– Det finns en stor efterfrågan på modersmålsundervisning, men tiderna fungerar inte. Det kommer att sluta med att vi står där utan några elever alls sent på eftermiddagarna eftersom barnen inte hinner eller måste prioritera sina idrottsträningar istället. Det här är medveten handling som kommunen gör, säger läraren.

Vårdnadshavare kritiska mot kommunen.
Den bristande planeringen av modersmålsundervisningen prioriteras bort, vilket i sin tur kan leda till en ”minskad efterfrågan” i framtiden, enligt en vårdnadshavare som bekräftade detta för Telgenytt.

– Jag vill verkligen att mitt barn ska gå på modersmålsundervisning, men vi har valt att hoppa över den eftersom det skulle innebära att mitt barn slutar skolan vid 17-tiden. Tiderna krockar, det går helt enkelt inte ihop. Det är inte normala tider att sluta skolan för ett litet barn, säger en vårdnashavare till Telgenytt.

Enligt LT har situationen lett till många upprörda samtal och mejl till modersmålsenhetens ledning i kommunen, som höll ett stormöte med lärarna den 8 september. Tidningen har även tagit del av en inspelning från mötet där en biträdande chef indirekt markerar lärarna.

– Vakna på morgonen och tänk så här: hur ska jag agera i dag? Vem är det som betalar min lön? Det är den jag ska vara lojal mot, säger biträdande chefen i ljudinspelingen som LT tagit del av.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2023 14:06
Senast uppdaterad: 26 september 2023 16:29

Tung förlust för Nordic efter första kvalmatchen

IMG_6342

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

I det första kvalmötet till Superettan tog Örgryte ledningen med en seger mot Nordic United FC på torsdagen, vilket ställer Södertäljeklubben i en tuff position inför returmötet på söndag.

Nordic United stod inför en tuff utmaning i torsdagens kvalmatch mot Örgryte IS på Södertälje fotbollsarena. Örgryte, som avslutade superettan med två raka segrar, ställdes mot ett formstarkt Nordic med 8 raka vinster i division 1.

Trots en jämn första halvlek med nära målchanser från båda sidor, inklusive en vass räddning av Nordic Uniteds målvakt Dejan Garaca och ett nära skott från Edi Sylisufaj, lyckades Örgryte bryta dödläget i matchens 78:e minut. Örgrytes Sargon Abraham spelade fram Noah Christoffersson, vars 1-0 mål avgjorde matchen.

Nu står Nordic United inför en utmaning i returmötet på Gamla Ullevi, där de måste vända på matchserien för att hålla drömmen om avancemang till Superettan vid liv. Samtidigt slutade parallella kvalmatchen mellan Skövde AIK och Falkenberg i en dramatisk 2-2 efter en sen kvittering från Falkenberg.

Returmötena för båda lagen äger rum på söndag.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 23:20
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 19:32

SD: Vi värnar om kärnverksamheten

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Vi sverigedemokrater slår vakt och värnar om kärnverksamheten. I en tid då otrygghet, ekonomisk kris och kriminalitet härjar i vårt land är det viktigare än någonsin att kommunens kärnverksamhet fungerar som den ska. Det är viktigt att vi politiker gör sansade satsningar och besparingar i osäkra tider, men samtidigt tillgodose en trygg och värdig tillvaro för alla Södertäljeborna.

Vi har i vår budget presenterat olika förslag där vi gör besparingar och omprioriteringar för att kunna i sin tur satsa stenhårt på vår välfärd. Dessa besparingar kommer innebära att kommunen kan fokusera på att höja kvalitén för kärnverksamheten utan att behöva kompromissa i en ekonomiskt svår tid.

Vi har många äldre i vår kommun som har väldigt begränsade ekonomiska medel. Därför anser vi att det är vanskligt att kommunen nu väljer att höja taxorna och avgifterna för matlådor för några av våra mest utsatta i samhället. Vi väljer därför att ha kvar taxorna och avgifterna för matlådor på samma nivå som 2023. Att se ett lyft för Södertäljes undersköterskor är vidare också något vi kommer kämpa för. Därför har vi i vår budget valt att satsa över 20 miljoner kronor över 3 år för att anställa fler undersköterskor och omsorgsarbetare.

Södertäljes undersköterskor och omsorgsarbetare utgör stommen i arbetet för att tillhandhålla en ändemålsmässig och kvalitativ omsorg för våra äldre och behövande.

Vi anser att den socialdemokratiskt styrda socialnämndens förslag om att lägga ner kommunens enda skyddade boende för kvinnor är ett misstag. Kvinnor och barn som råkar ut för våld i hemmet eller i nära relationer måste ha en plats där de kan fly till och ha en trygg plats. Kvinnojouren Annfrid är en viktig del i arbetet att erbjuda våldsutsatta kvinnor lokalt skyddat boende. Även om kommande år blir präglat av ekonomiska prövningar, får det inte ske på bekostnad av utsatta människors trygghet. 

”Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter”

Södertälje kommun har fattat beslut om omfattande renoveringar av fastigheterna där Luna köpcenter är inkorporerat. Den ska först rivas för att sen byggas upp igen för miljardbelopp. Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter under flera års tid. Resurser som vi anser bättre bör nyttjas till annat.

Därför anser vi att arbetet bör fokusera på att förberedas för byggrätter som kommunen sedan kan sälja. På detta sätt behöver kommunen inte lägga ner lika mycket tid och energi samt resurser och lån på något som privata aktörer kan göra lika bra. Kommunen ska inte äga och driva köpcenter, enligt Sverigedemokraterna.

Alla dessa satsningar på kärnverksamheten är möjliga för att vi har valt att prioritera kommunens huvuduppgifter och ta bort lyxsatsningar. Politik handlar om att prioritera, och vi till skillnad från den politiska majoriteten har valt att lägga pengar på vad som faktiskt är kärnverksamheten.

Andreas Birgersson,
Gruppledare Sverigedemokraterna i Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 20:30
Senast uppdaterad: 23 november 2023 20:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors