Företag i fokus:

Kommunen vill säga upp flera lärare i suryoyo och arabiska

skola plugg student elev Foto: Pexels

Foto: Pexels

Flera modersmålslärarna i Södertälje riskerar att bli uppsagda, främst lärare som undervisar i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska). Nu rasar vårdnadshavare och lärare mot kommunens beslut, vilket innebär större elevgrupper och högre arbetsbelastning för lärarna, men också barn som tvingas prioritera bort undervisningen.

– Kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Av de 104 modersmålslärarna i Södertälje kommun, som inkluderar lärare för över 40 olika språk, löper sju av dem stor risk att bli uppsagda. Alla dessa sju lärare undervisar huvudsakligen i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska), och enligt en lärare undervisar de tillsammans över 3000 elever i kommunen.

Enligt lagen ska undervisningen i grundskolan ta hänsyn till elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper och erbjuda studiehandledning på modersmålet. De sju lärarna som eventuellt tvingas sluta kommer beslutet att resultera i stora ihopslagna elevgrupper i olika åldrar, ökad arbetsbelastning och nya scheman som stör barnens och vårdnadshavarnas vardag.

En lärare som Telgenytt talat med hävdar att kommunen styr schemat centralt utan att medvetet ta hänsyn till elevernas vardag. Läraren menar även att kommunens strategi kommer ha en negativ påverkan på modersmålsklasserna och leda till att antalet elever med arabiska eller suryoyo som modersmål minskar.

Vårdnadshavare och lärare rasar mot kommunens beslut. Foto: Alexander Isa

– Vi lärare får inte vara med och styra schemat, det görs centralt av kommunen. De placerar undervisningen så sent som klockan 15 för 8-åringar. Ska en 8-åring sluta skolan vid klockan 16? Tycker du att det låter rimlgit? Det är upplagt för att vårdnadshavare ska hoppa över den sista lektionen, som i många fall är viktig för dem, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Bland annat berättar läraren att kommunen väljer att ha sen undervisning på eftermiddagen för de mindre barnen och tidigare undervisning för de äldre barnen. Dessa scheman har resulterat i betydande kritik från vårdnadshavare, eftersom de medför långa håltimmar och sena skoldagar för barnen.

– Ett äldre barn kan ha en senare undervisning på dagen, men för små barn blir det svårt. De tappar koncentrationen, vill hem och har idrottsträningar som de måste hinna till. Vi har framfört detta, men kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger läraren och fortsätter.

(Annonslänk)

– Det finns en stor efterfrågan på modersmålsundervisning, men tiderna fungerar inte. Det kommer att sluta med att vi står där utan några elever alls sent på eftermiddagarna eftersom barnen inte hinner eller måste prioritera sina idrottsträningar istället. Det här är medveten handling som kommunen gör, säger läraren.

Vårdnadshavare kritiska mot kommunen.
Den bristande planeringen av modersmålsundervisningen prioriteras bort, vilket i sin tur kan leda till en ”minskad efterfrågan” i framtiden, enligt en vårdnadshavare som bekräftade detta för Telgenytt.

– Jag vill verkligen att mitt barn ska gå på modersmålsundervisning, men vi har valt att hoppa över den eftersom det skulle innebära att mitt barn slutar skolan vid 17-tiden. Tiderna krockar, det går helt enkelt inte ihop. Det är inte normala tider att sluta skolan för ett litet barn, säger en vårdnashavare till Telgenytt.

Enligt LT har situationen lett till många upprörda samtal och mejl till modersmålsenhetens ledning i kommunen, som höll ett stormöte med lärarna den 8 september. Tidningen har även tagit del av en inspelning från mötet där en biträdande chef indirekt markerar lärarna.

– Vakna på morgonen och tänk så här: hur ska jag agera i dag? Vem är det som betalar min lön? Det är den jag ska vara lojal mot, säger biträdande chefen i ljudinspelingen som LT tagit del av.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2023 14:06
Senast uppdaterad: 26 september 2023 16:29

Södertälje i fokus för nytt EU-beslut om fordonsdata

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

Ett avgörande från EU-domstolen gällande tillgång till fordonsdata får konsekvenser för Scania i Södertälje. Domstolen slår fast att Scania måste ge oberoende verkstäder bättre tillgång till information för reparation och underhåll. 

Scania, som har sitt huvudkontor och flera fabriker i Södertälje, är en av världens största tillverkare av lastbilar och bussar. Verksamheten sysselsätter tusentals invånare i staden. Nu har dock EU-domstolen fattat ett beslut som kan få stora konsekvenser för Scania.

Domstolen anser att företaget inte uppfyller EU:s regler om rättvis tillgång till fordonsdata. Enligt EU-lagar måste biltillverkare göra all nödvändig information för reparationer och underhåll tillgänglig för oberoende verkstäder.

Detta har Scania inte gjort fullt ut, enligt EU-domstolen. Nu måste Scania ge oberoende verkstäder och reservdelsföretag bättre elektronisk tillgång till data om reparation och underhåll.

Domstolen menar även att Scania måste upprätta en databas över reservdelar som kan sökas via fordonets identifikationsnummer.

Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 november 2023 14:55

KRÖNIKA: När små fega pojkar (som kallar sig själva för män) förstör glädjen…

Mingelbilder SSK Västerås

Arkivbild. Bilden har ingenting med den här matchen att göra, belyser istället glädjen och stämningen som tyvärr får stå åt sidan för idioti och personer som tyvärr inte begåvats med vett.

Publikfest, bra hockey, häftig inramning, förutsättningarna för magisk stämning och en kul fredagskväll var goda. RÖTÄGG ville annorlunda.

Hade laddat upp för en trevlig hockeyfredag, planlagt för matchanalys och läsvärda intervjuer. Allt slutade med en bitter krönika. Människor med usla avsikter fick rubrikerna istället för det som skulle vara huvudnumret och hamna i rampljuset. Ishockeyn – idrotten som ska förena är en stor förlorare när något sådant här händer.

Tänker inte ta ställning till vad polis, ordningsvakter, volontärer och övrig personal tvingades ta för beslut under rådande omständigheter. Det är de som ska bringa ordning i det kaos som några individer bestämmer sig för att skapa (lika bra att inte skriva vad mitt huvud tänker om sådana personer). Skulle inte bli några vackra ord.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Däremot tänker jag ta ställning mot allt som dessa människor förstör för så många andra. Misshandel, våld mot tjänsteman, våldsamt upplopp , listan kan säkert komma att göras längre än så när efterspelet klarnar allt eftersom.

Skäms för att tillhöra det manliga könet när man får bevittna sådant som hände i Scaniarinken. Utan att ha någon statistik framför mig, utan att vara förankrad i ren fakta säger logiken mig att det är män, eller så kallade män som ställer till den här typen av jävelskap. Män betraktat till ålder i passet men som uppträder som små pojkar som helt saknar förnuft och empati för andra levande varelser.

Har varit runt på en del matcher live och kan konstatera att hockeymatchen vi fick bevittna ikväll inte var unik i avseendet att där finns personer som inte kan bete sig civiliserat bland folk. Individer som beter sig odrägligt mot andra människor, ska slåss och provocera, hetsa mot lag och ordning för att lyfta exempel. I slutänden också skylla ifrån sig på andra och hävda att det är ”alla” andras fel. Beteenden som försvaras och uppmuntras av andra ”likasinnade”.

Vad är det som idag hindrar klubbar och säkerhetspersonal att vid konfrontation stänga av sådant beteende från idrottsarenor under lång tid? Jag har inte svaren på vad som ska och behöver göras men kan konstatera att det finns ganska stora problem med idrottsevenmang i Sverige idag. I synnerhet fotboll och hockey. Eftersom individer som ställer till med dessa scener inte är beredda att stå för sina handlingar kanske det är dags att sätta hårt mot hårt.

Luften gick ur mig lite, ber om ursäkt för det, fick svårt att koncentrera mig på sporten

Och Djurgårdens IF, vore det inte lämpligt att med ett pressmeddelande fördöma händelserna i Scaniarinken?

Tack för ordet. Det blev en text jag helst inte hade behövt skriva !

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 01:23
Senast uppdaterad: 25 november 2023 01:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors