Företag i fokus:

Kommunen vill säga upp flera lärare i suryoyo och arabiska

skola plugg student elev Foto: Pexels

Foto: Pexels

Flera modersmålslärarna i Södertälje riskerar att bli uppsagda, främst lärare som undervisar i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska). Nu rasar vårdnadshavare och lärare mot kommunens beslut, vilket innebär större elevgrupper och högre arbetsbelastning för lärarna, men också barn som tvingas prioritera bort undervisningen.

– Kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Av de 104 modersmålslärarna i Södertälje kommun, som inkluderar lärare för över 40 olika språk, löper sju av dem stor risk att bli uppsagda. Alla dessa sju lärare undervisar huvudsakligen i arabiska och/eller suryoyo (assyriska/syrianska), och enligt en lärare undervisar de tillsammans över 3000 elever i kommunen.

Enligt lagen ska undervisningen i grundskolan ta hänsyn till elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper och erbjuda studiehandledning på modersmålet. De sju lärarna som eventuellt tvingas sluta kommer beslutet att resultera i stora ihopslagna elevgrupper i olika åldrar, ökad arbetsbelastning och nya scheman som stör barnens och vårdnadshavarnas vardag.

En lärare som Telgenytt talat med hävdar att kommunen styr schemat centralt utan att medvetet ta hänsyn till elevernas vardag. Läraren menar även att kommunens strategi kommer ha en negativ påverkan på modersmålsklasserna och leda till att antalet elever med arabiska eller suryoyo som modersmål minskar.

Vårdnadshavare och lärare rasar mot kommunens beslut. Foto: Alexander Isa

– Vi lärare får inte vara med och styra schemat, det görs centralt av kommunen. De placerar undervisningen så sent som klockan 15 för 8-åringar. Ska en 8-åring sluta skolan vid klockan 16? Tycker du att det låter rimlgit? Det är upplagt för att vårdnadshavare ska hoppa över den sista lektionen, som i många fall är viktig för dem, säger en lärare till Telgenytt som undervisar suryoyo.

Bland annat berättar läraren att kommunen väljer att ha sen undervisning på eftermiddagen för de mindre barnen och tidigare undervisning för de äldre barnen. Dessa scheman har resulterat i betydande kritik från vårdnadshavare, eftersom de medför långa håltimmar och sena skoldagar för barnen.

– Ett äldre barn kan ha en senare undervisning på dagen, men för små barn blir det svårt. De tappar koncentrationen, vill hem och har idrottsträningar som de måste hinna till. Vi har framfört detta, men kommunen vill att vi är tysta och använder skrämseltaktik mot oss, säger läraren och fortsätter.

(Annonslänk)

– Det finns en stor efterfrågan på modersmålsundervisning, men tiderna fungerar inte. Det kommer att sluta med att vi står där utan några elever alls sent på eftermiddagarna eftersom barnen inte hinner eller måste prioritera sina idrottsträningar istället. Det här är medveten handling som kommunen gör, säger läraren.

Vårdnadshavare kritiska mot kommunen.
Den bristande planeringen av modersmålsundervisningen prioriteras bort, vilket i sin tur kan leda till en ”minskad efterfrågan” i framtiden, enligt en vårdnadshavare som bekräftade detta för Telgenytt.

– Jag vill verkligen att mitt barn ska gå på modersmålsundervisning, men vi har valt att hoppa över den eftersom det skulle innebära att mitt barn slutar skolan vid 17-tiden. Tiderna krockar, det går helt enkelt inte ihop. Det är inte normala tider att sluta skolan för ett litet barn, säger en vårdnashavare till Telgenytt.

Enligt LT har situationen lett till många upprörda samtal och mejl till modersmålsenhetens ledning i kommunen, som höll ett stormöte med lärarna den 8 september. Tidningen har även tagit del av en inspelning från mötet där en biträdande chef indirekt markerar lärarna.

– Vakna på morgonen och tänk så här: hur ska jag agera i dag? Vem är det som betalar min lön? Det är den jag ska vara lojal mot, säger biträdande chefen i ljudinspelingen som LT tagit del av.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 september 2023 14:06
Senast uppdaterad: 26 september 2023 16:29

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Boende och krögare besvikna – ”Det händer ingenting”

Yasar-Bisse

Foto: Alexander Isa

Boende på Järnagatan och Yasar Bisse, ägaren av Lion Bar i Södertälje, uttrycker missnöje över kommunens brist på åtgärder för att förbättra belysningen på gatan, trots upprepade påpekanden.

Yasar Bisse, som har drivit Lion Bar i flera år på Järnagatan i centrala Södertälje, har upprepade gånger framfört behovet av bättre belysning på gatan.

Redan under sommaren påtalade han detta för kommunen och fick medhåll från flera företag på adressen samt boende, men flera månader senare har inga åtgärder vidtagits. Bisse understryker att välbelysta gator inte bara skapar en mer inbjudande miljö för lokala verksamheter utan också ökar tryggheten, något som stöds av olika studier.

Dock möts hans försök till dialog med kommunen av vad han uppfattar som ignorans.

– Det finns ingen belysning alls på delar av Järnagatan sedan i somras. Jag har hört av mig vid flera tillfällen för att få gatan upplyst, men det händer ingenting. Det uppfattas otryggt att gå på Järnagatan och det är oerhört tråkigt att det ska behöva vara så. En upplyst gata är trevligare för alla, säger Yasar Bisse och tittar ut mot den mörka gågatan utanför hans verksamhet.

En del av sträcka på Järnagatan är mörk och uppfattas, enligt lokala företagare, som otrygg.

Vid det senaste samtalet med kommunen blev Bisse denna gång hänvisad till Telge Nät istället, och utan några vidare framsteg i frågan. Denna upplevda brist på engagemang och respons från kommunens sida har lett till frustration för företagaren.

När Telgenytt kontaktade Södertälje kommuns kontaktcenter för vägledning till rätt avdelning som hanterar felanmälningar gällande gator och belysning, hänvisade det till en länk för felanmälan. Där framgår det att ett ärendet på Järnagatan registrerades först i mitten på föregående månad, men att det sedan skickades vidare till en annan aktör.

– Jag kontaktade kommunen flera månader i förväg, både i juli och i augusti, innan Södertäljefestivalen. Att ärendet registrerades för knappt en månad sedan är nonchalerande, säger Yasar Bisse.

– Det är elfel som Telge Nät jobbar med, skriver Jan Haraldsson, trafikingenjör på kommunen, i ett mail till Telgenytt under onsdagen.

En annan del av Järnagatan. Här lyser gågatan upp med både gatubelysning och julbelysning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 13:06
Senast uppdaterad: 23 november 2023 13:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors