Företag i fokus:

INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

Varje år när olika rankingar kommer in ifrån riksundersökningar så brukar jag av vana börja leta efter Södertälje underifrån då det som oftast går fortare att hitta vår placering, årets resultat är inget undantag.

I rankingen av företagsklimatet så tappar vi en placering och landar på plats 241 av 290 kommuner, faktum är att vi har tappat 22 placeringar sedan 2021 trots nysatsningen med ny näringslivschef 2020 och lovord om att nu skulle det minsann bli bättre, men så blev det inte.

Tappet är inte speciellt konstigt, företaget Zondera har gjort en medarbetarundersökning på näringslivskontoret 2022 – Hållbart medarbetarengagemang (HME) är ett totalindex som beräknas utifrån resultaten för tre delindex: motivation, ledarskap och styrning.
Resultatet visar att endast 38 % anser att deras arbete är meningsfullt och att de ser fram emot att gå till jobbet, endast 25% vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen (75% vet alltså inte) och endast 13% anser att arbetsplatsens mål följs upp på ett bra sätt.

Så över hälften av personalen på vår näringslivsavdeling vet inte vad de ska göra på jobbet och mår dessutom dåligt, efter att ha läst rapporten så är jag närmast förvånad över att vi inte ligger sist i ranking, som vi faktiskt gör när det gäller trygghet bland Södertäljes företagare, där tar vi sistaplatsen.

”Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi – på sistaplatsen”

Liknande problematik finns på samhällsbyggnadskontoret där konsultföretaget Arkwright har samlat in över 3000 bygglovs- och detaljplanehandlingar för flerbostadshus ihop med annan data och intervjuer, fokus var på de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi på sistaplatsen, plats 48 av 48 granskade kommuner.

Nu kan man i LT:s artikel läsa hur chefen för samhällsbyggnadskontoret drar en massa ursäkter och förklaringar till varför Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig när andra kommuner med exakt samma lagstiftning och krav på sig har en ledtid på ca 2,5 år från idé till byggstart, eller ibland till och med färdigbyggt. Samma ursäkter fick vi höra på SBN mötet 26/9 – Resonemanget ifrån kontorschefen och ordföranden var att det var en orättvis undersökning.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är mest sannolik, vilken är att man helt enkelt inte har en duglig ledning i vare sig näringslivsenheten eller samhällsbyggnadskontoret!

”Ansvaret ligger på det politiska styret”

Ansvaret ligger på det politiska styret som inte har klarat av att leverera klara direktiv och rätt förutsättningar för att fler ska veta vad de ska göra på jobbet och därmed öka effektiviteten radikalt.

Efter valet 2022 har Moderaterna hoppat in i S och MP styret och försöker nu olja över 30 år gamla rostiga kugghjul genom bland annat en ny nämnd som heter arbets- och näringslivsnämnden och stoppa envålds vanstyret gällande kommunens affärer med en ny investeringsberedningsgrupp.

Men sanningen är att hur mycket man än trimmar en Lada så får man inte en Ferrari!

Realistpartiet hade åtgärdslistan klar, men får nu vänta till valet 2026 med förhoppningar om att fler röstar för att få in RP i kommunstyret och ut med ”gammelgäddan”(S) och därmed få till en nystart på alla våra avdelningar utan tystnadskultur, kompisanställningar till VD poster och personer som har suttit för länge på sina stolar och blivit lata och ineffektiva, samt stoppa dyra kompisinköp/affärer på skattebetalarnas bekostnad.

Resan mot förändring har börjat!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 14:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Södertälje lanserar ny e-tjänst – ”en växande region”

Skriva typing dator

Foto: Pexel

Södertälje kommun har lanserat en ny e-tjänst som ska underlätta för företag att etablera sig i kommunen. Tjänsten riktar sig till företag som vill expandera eller starta verksamhet i Södertälje. 

E-tjänsten är ett led i Södertäljes ambition att bli en ännu attraktivare kommun för företagande. Med över 8100 företag och länets tredje största arbetsmarknad ser man potential att locka fler investeringar.

”Att investera i Södertälje är att investera i en växande region”, skriver kommunen på sin webbplats.

Genom den nya e-tjänsten hoppas kommunen att det ska bli smidigare för intresserade företag att hitta lämpliga lokaler och mark. Kommunen framhåller även sitt strategiska läge med närhet till två Europavägar, hamn och järnvägsförbindelser.

För att använda den nya e-tjänsten krävs inloggning med e-legitimation.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 december 2023 20:32

Vigd ceremoni väntar när ny ärkebiskop invigs i Södertälje

2CA1A431-0917-4781-9635-31ACEE61515D

Foto: Alexander Isa/Facebook, S:ta Maria Norrköping

Nästa vecka kommer munken Youhanon Lahdo att vigas till ny ärkebiskop för Sveriges syrisk-ortodoxa kyrka vid en ceremoni i Sankt Jacob av Nsibin katedralen i Hovsjö.

Ceremonin börjar klockan 11 på lördagsförmiddagen, den 9 december, och kommer att direktsändas på kyrkans Facebooksida. Efteråt tar den nyvigde ärkebiskopen emot gratulationer och deltar i en bankett.

Bakgrunden till vigningen är att ärkestiftet har stått utan andlig ledning under en längre tid efter att den förra ärkebiskopen Julius Abdulahad Shabo pensionerades i slutet av förra året. Enligt Sargon Adam, vice ordförande för katedralen, har många spirituella och andliga frågor hamnat på efterkälken under denna period.

Patriarken, Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien, på besök Södertälje i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

– Det är jobbigt att ärkestiftet har stått utan andlig ledning så länge och därför är det bra att vi nu får en ny biskop som kan ta hand om alla spirituella och andliga frågor som har hamnat på efterkälken, ibland flera år, sa Adam tidigare till LT.

Efter ceremonin tar den nyvigde biskopen Youhanon Lahdo emot gratulationer, och på eftermiddagen hålls en bankett med middag, musik och tal.

Dagen därpå, söndag 10 december, kommer han att hålla sin första mässa som biskop, då katedralen är öppen för allmänheten.

Rättelse:
Vid ett tidigare skede skrev vi felaktigt att vigseln sker idag (lördag den 2 december). Rätt datum är den 9 december.

Skribent: Lucas T

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 02:13
Senast uppdaterad: 2 december 2023 11:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors