Företag i fokus:

INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

Varje år när olika rankingar kommer in ifrån riksundersökningar så brukar jag av vana börja leta efter Södertälje underifrån då det som oftast går fortare att hitta vår placering, årets resultat är inget undantag.

I rankingen av företagsklimatet så tappar vi en placering och landar på plats 241 av 290 kommuner, faktum är att vi har tappat 22 placeringar sedan 2021 trots nysatsningen med ny näringslivschef 2020 och lovord om att nu skulle det minsann bli bättre, men så blev det inte.

Tappet är inte speciellt konstigt, företaget Zondera har gjort en medarbetarundersökning på näringslivskontoret 2022 – Hållbart medarbetarengagemang (HME) är ett totalindex som beräknas utifrån resultaten för tre delindex: motivation, ledarskap och styrning.
Resultatet visar att endast 38 % anser att deras arbete är meningsfullt och att de ser fram emot att gå till jobbet, endast 25% vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen (75% vet alltså inte) och endast 13% anser att arbetsplatsens mål följs upp på ett bra sätt.

Så över hälften av personalen på vår näringslivsavdeling vet inte vad de ska göra på jobbet och mår dessutom dåligt, efter att ha läst rapporten så är jag närmast förvånad över att vi inte ligger sist i ranking, som vi faktiskt gör när det gäller trygghet bland Södertäljes företagare, där tar vi sistaplatsen.

”Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi – på sistaplatsen”

Liknande problematik finns på samhällsbyggnadskontoret där konsultföretaget Arkwright har samlat in över 3000 bygglovs- och detaljplanehandlingar för flerbostadshus ihop med annan data och intervjuer, fokus var på de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi på sistaplatsen, plats 48 av 48 granskade kommuner.

Nu kan man i LT:s artikel läsa hur chefen för samhällsbyggnadskontoret drar en massa ursäkter och förklaringar till varför Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig när andra kommuner med exakt samma lagstiftning och krav på sig har en ledtid på ca 2,5 år från idé till byggstart, eller ibland till och med färdigbyggt. Samma ursäkter fick vi höra på SBN mötet 26/9 – Resonemanget ifrån kontorschefen och ordföranden var att det var en orättvis undersökning.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är mest sannolik, vilken är att man helt enkelt inte har en duglig ledning i vare sig näringslivsenheten eller samhällsbyggnadskontoret!

”Ansvaret ligger på det politiska styret”

Ansvaret ligger på det politiska styret som inte har klarat av att leverera klara direktiv och rätt förutsättningar för att fler ska veta vad de ska göra på jobbet och därmed öka effektiviteten radikalt.

Efter valet 2022 har Moderaterna hoppat in i S och MP styret och försöker nu olja över 30 år gamla rostiga kugghjul genom bland annat en ny nämnd som heter arbets- och näringslivsnämnden och stoppa envålds vanstyret gällande kommunens affärer med en ny investeringsberedningsgrupp.

Men sanningen är att hur mycket man än trimmar en Lada så får man inte en Ferrari!

Realistpartiet hade åtgärdslistan klar, men får nu vänta till valet 2026 med förhoppningar om att fler röstar för att få in RP i kommunstyret och ut med ”gammelgäddan”(S) och därmed få till en nystart på alla våra avdelningar utan tystnadskultur, kompisanställningar till VD poster och personer som har suttit för länge på sina stolar och blivit lata och ineffektiva, samt stoppa dyra kompisinköp/affärer på skattebetalarnas bekostnad.

Resan mot förändring har börjat!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 14:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Man förd till sjukhus – blev allvarligt slagen i ansiktet

Polis-2

Arkivbild

En man i 40-årsåldern drabbades av svåra ansiktsskador efter en misshandel i centrala Södertälje. Han fördes till sjukhus där han vårdades för skadorna.

Händelsen inträffade natten mot lördag, vid 03-tiden i centrala Södertälje, samtidigt som polisen omhändertog en annan person för fylleri.

Vi fick in en misshandel som inträffade på Storgatan i Södertälje, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Telgenytt.

Offret, som är i 40-årsåldern, var enligt Österling tvungen att föras till sjukhus för vård av de allvarliga skadorna. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara, inklusive om en gärningsperson identifierats.

– Det ska jag låta vara osagt, man håller på att undersöka det, säger polisen.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 13:16
Senast uppdaterad: 2 december 2023 13:18

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors