Företag i fokus:

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors