Företag i fokus:

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

SENASTE NYTT: Skjutne 16-åringen fortfarande nedsövd

DSC_0054-1-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skjutna klarade sig med lindriga skador, men den tredje hålls fortfarande nedsövd på grund av allvarliga skador.

För 10 dagar sedan sköts tre personer plötsligt av maskerade personer, vilka vittnen observerade fly från platsen.

Två av de skjutna har skrivits ut från sjukhuset, och den tredje, en 16-åring, är fortfarande nedsövd, enligt vad polisen uppger till LT. Enligt tidningen har inga försök att väcka upp honom gjorts ännu, eftersom skadorna bedöms som mycket allvarliga. Enligt obekräftade uppgifter till Telgenytt ska personen ha blivit skjuten i ansiktet.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, men två av dessa släpptes senare fria. Den tredje häktades, misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Den häktade är en 16-åring som är känd av polisen sedan tidigare. 16-åringen, som är medborgare i ett annat land, misstänks även vara involverad i narkotikarelaterade konflikter mellan flera kriminella gäng i Södertälje. Detta upptäcktes av socialtjänsten i slutet av 2022, då han omedelbart tvångsomhändertogs och placerades på en annan ort.

Enligt LT utreder polisen fortfarande motivet för skjutningen som inträffade lördagskvällen den 9 december.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 18:24
Senast uppdaterad: 19 december 2023 18:25

De räddar liv i jul – ”ensamhet kan leda till psykisk ohälsa”

BDA6460D-86CA-4863-B34A-2E3EDC46B22B

Sten Lundin, vice ordförande, RSMH Södertälje.

I en omfattande nationell kampanj framhåller Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vikten av social hälsa som en väg till mental välbefinnande. Särskilt inför jul och nyår, en period som ofta förstärker känslor av ensamhet, agerar RSMH i Södertälje för att göra skillnad.

RSMH, som långvarigt agerar i kampen mot ensamhet och psykisk ohälsa, lanserar en landsomfattande kampanj med fokus på social hälsa som en grundpelare för mental hälsa. Med julen som en kritisk tidpunkt, då ensamheten kan kännas extra påtaglig, intensifierar RSMH sina insatser över hela landet.

– Att komma till RSMH får en att känna sig välkommen och trygg. Man kan vara sig själv och känna gemenskap och kunna deltaga och vara med efter egen förmåga. Det har alltid känts bra, berättar Sten Lundin, vice ordförande i RSMH i Södertälje.

I över 50 år har RSMH:s 78 lokalföreningar arbetat för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. I Södertälje, liksom i flera andra städer som Kalix, Boden, Hallstahammar, Lund, Visby, Backe, Gimo, Timrå och Säter, sker detta genom julklappsutdelning.
Syftet är att uppmuntra till samtal och inbjuda till gemensamma aktiviteter som julbord, luciatåg, pysselstunder och biokvällar. Dessa sociala sammanhang är öppna för alla som drabbats av ensamhet och psykisk ohälsa.

RSMH i Södertälje agerar för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. Foto: Pexels

– Ensamhet är inte ett problem för att det möjligen kan vara tråkigt, utan för att det kan leda till livshotande tillstånd. Långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till att människor hamnar i ofrivillig ensamhet. Vi har alla ett behov av att höra till och är gjorda för gemenskap, Selene Cortes, kanslichef på RSMH förbundskansli.

Initiativet får ytterligare relevans i ljuset av WHO:s nyligen bildade globala kommission mot ensamhet, vilket speglar problemets allvar även på en internationell nivå. Sveriges socialminister Jakob Forssmed är en av tolv utvalda kommissionärer och den enda från Europa.

RSMH:s arbete betonar vikten av gemenskap för återhämtning från psykisk ohälsa och som en livräddande faktor. Ensamhet erkänns alltmer som ett samhällsproblem som påverkar alla åldersgrupper. Långvarig ensamhet kan leda till depression och försämrad psykisk hälsa. Genom sina insatser strävar RSMH efter att skapa en känsla av tillhörighet och trygghet genom sociala relationer, vilket är grundläggande för människors välbefinnande.

– Hos oss är dörrarna öppna i jul och alla andra dagar. Här finns vi som den familj du kanske inte har, säger Selene Cortes.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 16:57
Senast uppdaterad: 19 december 2023 16:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors