Företag i fokus:

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Bakgrundskontrollerna återupptas – begränsas till nyrekryteringar

Rosenberg Godner Greger

Foto: Lucas T

Det var i oktober som kommunledningen avslöjades med att bryta mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Nu rapporter SVT att kontrollera återupptas, men men bara vid nyrekryteringar.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som beslutade att rikta allvarlig kritik mot kommunledningen som bröt mot mot grundlagen och Europakonventionen.

Kort efter JO:s besked meddelade stadsdirektören att samtliga bakgrundskontroller stoppades. Under pausen i kontrollerna hade dock kommunens politiker uttryckt önskan om att hitta ett sätt att kunna fortsätta med dem.

Nu förväntas kontrollerna återupptas och meddelas under kommunstyrelsens sammanträde på fredagen, men endast i samband med nyrekryteringar. Detta rapporterar SVT.

– Det vi fått höra är att man kommer göra ett omtag, man kommer införa bakgrundskontroller för nyanställningar men inte fortsätta med de kontroller som sker på anställda. Vi behöver invänta vad regeringens åtgärd kommer vara, för att inte vi ska göra fel, säger Andreas Birgersson (SD) oppositionsråd, till SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 13:34
Senast uppdaterad: 15 december 2023 13:34

Högre elnätsavgifter väntar Telge Näts kunder

Telge

Foto: Alexander Isa

Från årsskiftet kommer Telge Näts kunder att få högre elnätsavgifter. Prisökningen beror på stigande kostnader för drift och underhåll samt behovet av stora investeringar i elnätet.

Telge Nät aviserar nu om höjda elnätsavgifter från 1 januari 2024. Enligt marknadschefen Anders Björklin beror prisökningen främst på ökade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation som driver upp bolagets kostnader.

Samtidigt investerar Telge Nät 720 miljoner de kommande fyra åren för att rusta elnätet inför ökad elektrifiering i samhället. Bara under 2024 satsar man 180 miljoner på utbyggnad och modernisering.

– Vi har en utmanande situation att hantera. Våra driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus, säger Anders Björklin.

För en typisk villakund innebär de nya priserna en årlig kostnadsökning på cirka 1000 kronor. Motsvarande höjning för en lägenhetskund beräknas bli 75 kronor per år.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors