Företag i fokus:

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Ica-handlaren vill hjälpa till att stoppa kriminaliteten

Jonas-Berg

Foto: Alexander Isa

Gängkriminaliteten har drabbat många under året. Jonas Berg, Ica-handlare i Södertälje, har länge engagerat sig i sociala frågor och har nu ett radikalt förslag för att minska kriminaliteten, enligt SVT Nyheter.

I en ny rapport från Livsmedelshandlarna lyfts flera åtgärder som butiker har vidtagit för att stoppa våldet. Under ett seminarium i veckan diskuterade organisationen hur arbetet kan utvecklas. En av talarna var Jonas Berg, som 2016 utsågs till Årets europé för sitt engagemang.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Jag tycker att man ska lagstifta på ett eller annat sätt att alla arbetsplatsers vars 20:e medarbetare ska ha kommit från någon form av utanförskap, sade Berg under seminariet.

Han menar att arbetsgivare bör tvingas anställa personer som står utanför arbetsmarknaden, exempelvis nyanlända eller före detta kriminella. Berg tror att en anställning kan ge dessa personer en känsla av sammanhang och höja självkänslan, vilket i sin tur kan motverka kriminalitet.

– På en arbetsplats så blir man liksom friskare på ett eller annat sätt, förklarar han.

I samband med seminariet släppte Livsmedelshandlarna rapporten ”Det är inte kört”, skriven av Ingvar Nilsson. Rapporten sammanfattar branschens konkreta förslag för att minska våldet.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 16:04
Senast uppdaterad: 13 december 2023 16:04

16-åring häktas för skjutningen i Hovsjö

Namnlost-3

Foto: Shamash Oyal

Efter helgens skjutning i Hovsjö, där tre personer skadades, släpptes två av de tre gripna misstänkta på fri fot. Nu har åklagare beslutat att häkta den tredje personen.

Kort efter helgens skjutning greps tre personer, 16, 18 och 22 år gamla. Två av dem stoppades av polisen när de befann sig i ett fordon i Södertälje och den 16-årige i en trappuppgång i Hovsjö. De två äldsta släpptes på fri fot under tisdagen, men enligt åklagaren kvarstår misstankarna mot dem.

– De utredningsåtgärder vi vidtagit under tiden de varit anhållna har gjort att misstankarna försvagats mot dem, sade åklagaren Åsa Lidefelt Skog, förundersökningsledare, till LT.

Nu kan Telgenytt berätta att tingsrätten beslutat att häkta den trejde personen – 16-åringen.

Foto: Shamash Oyal

16-åringen, som är medborgare i ett annat land, misstänks vara involverad i narkotikarelaterade konflikter mellan flera kriminella gäng i Södertälje. Detta upptäcktes av socialtjänsten och i slutet av 2022 tvångsomhändertogs han omedelbart och placerades på en annan ort.

Nu står han misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott efter att flera personer sköts ner i Hovsjö den 9 december.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 12:19
Senast uppdaterad: 13 december 2023 16:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors