Företag i fokus:

Lockande matupplevelser under Södertäljes restaurangvecka

284A8CD6-F64D-4552-A838-ECBFBF95FC31

Paul Habib från restaurang Carolina.

Stadens restauranger i centrum bjuder tillsammans med Södertälje City in invånarna att njuta av olika erbjudanden. Här är några restauranger som du inte får missa under denna gastronomiska händelse.

Varför inte ta tillfället i akt att besöka din favoritrestaurang under Restaurangveckan eller våga dig på ett kulinariskt äventyr genom att prova något nytt? Under en hel vecka, från lördagen den 30 september till lördagen den 7 oktober, erbjuder ett tiotal restauranger i Södertälje invånarna möjligheten att utforska en mångfald av kulinariska smaker, och ännu fler restauranger förväntas ansluta sig till festligheterna.

– Vi har många bra caféer och restauranger i Södertälje. Under Restaurangveckan får besökare möjligheten att testa på dessa för en bra peng, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig på Södertälje City.

(Annonslänk)

För en avslappnad italiensk matupplevelse är La Fontana ett utmärkt val. Här kan du njuta av autentiska rätter i en trevlig miljö. Om du däremot är sugen på det libanesiska köket, är Restaurang Carolina stället att besöka. Här erbjuder de en härlig atmosfär som tar dig med på en smakfull resa till Mellanöstern.

För den som längtar efter spanska smaker är Mas Que Tapas ett måste. Här lagas maten med kärlek och efter mormors recept, vilket ger dig en äkta smak av Spanien. Om du är sugen på något sött och gott, besök Pink Panda Café. De erbjuder våfflor, pannkakor och crêpes med olika spännande smaker – en perfekt avslutning på din kulinariska resa under Restaurangveckan.

– Det blir även ett perfekt tillfälle att samla familjen och vänner för att spendera mer tid med varandra. Välkommen ner på stan, säger Eriksson.

Se mer om erbjudandena på Södertälje Citys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 05:11
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 08:11

BILDEXTRA: Ikonerna på plats under Hubofestivalen

365315028_10159607548186238_4340502709190536849_n

Foto: Caroline Envia Khamo

Aydin Aho (till vänster) från näringslivskontoret, Södertälje kommun och representant från Assyrian-Riders.

Tidigare Assyriskaspelaren, Andreas Haddad.

Melek Demir, Kennedy Bakircioglu, Eddie Demir och Stefan Batan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 07:30
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 23:27

Försäkringskassan utreds efter oanmält besök hos rullstolsbunden kvinna

203C4CEA-89A2-4BC8-9434-ABEDCF450A75

Foto: Pressbild Försäkringskassan / Pexels 

Justitieombudsmannen, JO, har inlett en utredning angående ett oanmält hembesök från Försäkringskassan hos en rullstolsburen kvinna i Södertälje. Kvinnan, som är beroende av assistans dygnet runt, upplevde besöket som integritetskränkande när två tjänstemän plötsligt dök upp i hennes sovrum och inledde en lång utfrågning.

Den oanmälda hembesöket ägde rum den 5 maj när två företrädare från Försäkringskassan anlände till kvinnans hem utan förvarning klockan 9:30 på morgonen.

Utan att tveka tog de varsin stol och tog plats mitt på golvet i sovrummet, där kvinnan befann sig i sin säng medan hennes man satt i sin rullstol bredvid. Beväpnade med block och penna förklarade tjänstemännen att de hade fått en anonym anmälan angående kvinnans assistanstimmar.

Utfrågningen inleddes genom att kvinnan blev noga utfrågad om sitt hjälpbehov, och även de två assistenterna som var på plats fick svara på frågor. Kvinnan har varit beroende av assistans sedan födseln och hennes funktionshinder har förvärrats genom åren, vilket har resulterat i ett ökande hjälpbehov.

(Annonslänk)

”Jag kommer aldrig att kunna gå och är helt beroende av min assistans som jag blev beviljad 1997. Åren går och jag blir allt sämre i mitt funktionshinder. Mina hjälpbehov blir större och större”, skriver kvinnan i anmälan till Justitieombudsmannen.

Därefter riktades tjänstemännens uppmärksamhet mot kvinnans man, som också har haft en funktionsnedsättning sedan födseln och varit berättigad till assistans sedan 1994. Hans hjälpbehov är betydande, och han kommer aldrig att kunna gå. Sammantaget satt tjänstemännen kvar hos paret fram till klockan 12:00 och meddelade att de skulle inleda en utredning angående parets assistanstimmar.

För kvinnan och mannen upplevdes besöket som en kränkning och en obehaglig intrång i deras privatliv. Trots detta besvarade de ärligt de ställda frågorna. Kvinnan ifrågasatte Försäkringskassans rätt att göra ett oanmält besök i deras hem, men tjänstemännen hävdade att de hade befogenhet att göra så. Både kvinnan och mannen kände sig kränkta och ifrågasatta angående deras funktionsnedsättningar och hjälpbehov.

”Detta är integritetskränkande och tystnadsplikten följs inte med tanke på att dom ringer runt till assistenterna och frågar om vårat privatliv och hjälpbehov.”, skriver kvinnan anmälan.

Justitieombudsmannen, JO, har nu beslutat att inleda en utredning angående Försäkringskassans agerande och kräver att de yttrar sig över det som förs fram i anmälan.

”Yttrandet ska innehålla en redogörelse för myndighetens handläggning samt för relevant lagstiftning.” skriver JO i beslutet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 11:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors