Företag i fokus:

Lockande matupplevelser under Södertäljes restaurangvecka

284A8CD6-F64D-4552-A838-ECBFBF95FC31

Paul Habib från restaurang Carolina.

Stadens restauranger i centrum bjuder tillsammans med Södertälje City in invånarna att njuta av olika erbjudanden. Här är några restauranger som du inte får missa under denna gastronomiska händelse.

Varför inte ta tillfället i akt att besöka din favoritrestaurang under Restaurangveckan eller våga dig på ett kulinariskt äventyr genom att prova något nytt? Under en hel vecka, från lördagen den 30 september till lördagen den 7 oktober, erbjuder ett tiotal restauranger i Södertälje invånarna möjligheten att utforska en mångfald av kulinariska smaker, och ännu fler restauranger förväntas ansluta sig till festligheterna.

– Vi har många bra caféer och restauranger i Södertälje. Under Restaurangveckan får besökare möjligheten att testa på dessa för en bra peng, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig på Södertälje City.

(Annonslänk)

För en avslappnad italiensk matupplevelse är La Fontana ett utmärkt val. Här kan du njuta av autentiska rätter i en trevlig miljö. Om du däremot är sugen på det libanesiska köket, är Restaurang Carolina stället att besöka. Här erbjuder de en härlig atmosfär som tar dig med på en smakfull resa till Mellanöstern.

För den som längtar efter spanska smaker är Mas Que Tapas ett måste. Här lagas maten med kärlek och efter mormors recept, vilket ger dig en äkta smak av Spanien. Om du är sugen på något sött och gott, besök Pink Panda Café. De erbjuder våfflor, pannkakor och crêpes med olika spännande smaker – en perfekt avslutning på din kulinariska resa under Restaurangveckan.

– Det blir även ett perfekt tillfälle att samla familjen och vänner för att spendera mer tid med varandra. Välkommen ner på stan, säger Eriksson.

Se mer om erbjudandena på Södertälje Citys hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 05:11
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 08:11

Scania säkrar rekordorder i Europa – 2500 lastbilar

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

Lastbilstillverkaren Scania har säkrat en av sina största lastbilsorder någonsin i Europa, inklusive den största ordern av batterielektriska lastbilar under ett kalenderår.

– Den här affären är mycket betydelsefull och utgör en milstolpe i vår fortsatta resa mot hållbara transporter, säger Scanias VD Christian Levin.

Scania har erhållit en betydande beställning från Consortium Purchasing Group i Storbritannien och omfattar 2500 lastbilar. Ordern inkluderar Scania lastbilar utrustade med den nya SUPER-drivlinan samt 100 batterielektriska lastbilar, vilka kommer att bli de första av sitt slag att trafikera brittiska vägar.

– Vi är väldigt nöjda med att kunna förnya vår överenskommelse. Det har varit en besvärlig tid för tillverkande företag, med globala störningar i leveranser av material. Men Scania har arbetat nära oss de senaste två åren för att minimera negativa effekter för oss båda. Detta visar vilket starkt partnerskap vi har mellan våra företag, säger William Stobart, Vice VD på Culina Group.

Beställningen kommer att levereras till Culina Group, WS Group och A.W. Jenkinson Group inom loppet av ett år. Alla fordon kommer att åtföljas av ett omfattande treårigt underhålls- och reparationsavtal, och Scania Financial Services kommer att bistå med finansieringen av delar av fordonsflottan.

– Det är ett styrkebevis på relationen mellan två organisationer och som gör det möjligt för oss att offentliggöra denna nyhet. Men även en eloge till alla dem vars arbete genom åren denna affär bygger på, säger Chris Nevitt är VD för Scania Storbritannien.

Scanias VD, Christian Levin. Pressbilder: Scania.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 juli 2023 19:55

Räddningstjänsten larmades – Flera bilar i brand

image-1

Foto: Shamash Oyal

Under söndagskvällen ryckte flera räddningsenheter och polispatruller ut till Fjärilstigen efter att ha mottagit ett larmsamtal om en omfattande bilbrand.

Vid 23-tiden på söndagskvällen inkom samtal in till SOS Alarm om en bilbrand i Blombacka.

Branden hade uppstått på en stor parkering intill flera bostadshus, vilket resulterade i att polisen och flera räddningsenheter snabbt kallades till platsen för att stoppa eldens spridning.

När polisen kom fram till platsen visade det sig att två personbilar stod i brand. I samband med branden samlades boende i området och enligt Telgenytts utsände ska polisen ha tillkallat ytterligare patruller för att hålla folk på säkert avstånd.

Det är fortfarande oklart hur branden startades och ingen person ska ha kommit till skada.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juli 2023 23:35
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 00:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors