Företag i fokus:

Syskonen deltar när SVT:s populära program inleds

B8F11720-5204-4750-AA07-77CAE652B51C

Syskonen Kücükaslan Foto: Skärmdump SVT/Pressbild Sveriges Radio

När säsongen för ett av SVTs största nöjesprogram, ”På Spåret,” inleds finns två tidigare Södertäljebor bland deltagarna – syskonen Jennifer och Johan Kücükaslan.

Premiärprogrammet sändes den 5 september 1987 som den första lördagsunderhållningen och har sedan dess sänts varje år sedan, med undantag för år 1989, 1992 och 1994. Men än idag fortsätter tävlingen att vara mycket populär och har ett tittarrekord på 3,7 miljoner från mars 1990.

När Kristian Luuk drog igång På Spårets 356:e program i februari var det exakt 11 år sedan de senast stannade i Södertälje. Bland annat diskuterades den stora invandringen från Irak 2007.

När säsongen 2023/2024 drar igång är två av deltagarna Johan Kücükaslan, en av Sveriges största profiler inom sportjournalistik, och lillasyster Jennifer Kücükaslan, som är reporter på Viaplay. I början av 2000-talet flyttade familjen till Södertälje, men numera bor båda syskonen i Stockholm.

(Annonslänk)

Jennifer har en bakgrund som bland annat nyhetschef för P3 Nyheter, redaktör på P1, programledare och kanalproducent på Metropol 93,8 samt programledare på P4 Stockholm. Hon arbetar idag på Viasat som programledare för Premier League-studion och sändningarna från de svenska landslagsmatcherna. Hon har även belönats med utmärkelsen Kristallen för årets sportproduktion.

Storebror Johan är idag en av Sveriges främsta sportjournalister och har bevakat prestigefyllda evenemang och ligor som OS, fotbolls-VM, Champions League och Premier League. Idag arbetar han för SVT, men har också arbetat på TV4 och Viaplay, och i somras var han på plats i Qatar för att bevaka VM för SVT.

Nu tävlar syskonen i ”På spåret” i lag med Emma Peters, Christopher Garplind, Peter Apelgren och Hector Apelgren mot två andra grupper. Programmet har säsongspremiär den 3 november på SVT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 13:50
Senast uppdaterad: 2 oktober 2023 13:53

De samlas för årsdagen vid Christina Sandbergs staty

Staty-Christina-Sandberg_IMG_9742_Foto-Liza-Simonsson

Foto: Liza Simonsson / Södertälje konsthall

Varje år samlas Frälsningsarmén vid statyn av århundradets Södertäljebo, Christina Sandberg. Imorgon, lördag den 6 maj klockan 11:00, är det återigen dags för den årliga träffen.

”Södertälje är en ort med hög aktivitet i föreningar och församlingar, Christina var själv länge aktiv både i politiska och religiösa sammanhang. Men all denna verksamhet till trots har staden också problem med bland annat ungdomskriminalitet. Trots stora insatser mot den, har den tagit våldsamma uttryck.”, skriver Ulf Sundblad i ett mail till Telgenytt.

På lördag förmiddag samlas musikkåren, kårofficerarna och Ulf Sundblad som varit aktiv inom Frälsningsarmén i Södertälje i över 30 år. Han medverkar genom att hålla bön för Södertälje vid bronsstatyn av Christina Sandberg utanför Åhléns på Storgatan i centrum.

Christina Sandberg. Foto/Bild: Södertälje Konsthall

Christina Sandberg var en välkänd och uppskattad frälsningssoldat som arbetade ideellt för att hjälpa de behövande i Södertälje. Hon samlade in pengar till de behövande i 40 års tid och fanns alltid till hands för att lyssna och ge stöd. Hennes närvaro på Gågatan var en trygghet för många och påminde om vikten av ideellt engagemang. Hon valdes till århundradets Södertäljebo vid millenieskiftet och hedrades 2019 med en bronsstaty av skulptören Gunilla Wihlborg.

Sandberg föddes 1919 och var frälsningssoldat fram till sin död 2009. Statyn av henne är placerad på samma plats där hon stod från 1965 fram till slutet. Då hade hon rullator och var 89 år gammal.

”Det kan tyckas rätt att denna dag samla stadens intressen i en akt av bön – helst om den leder till än mer positivt engagemang.”, säger Ulf Sundblad.

Statyn av Sandberg invigdes den 11 maj 2019 – 100 år efter hennes födsel.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2023 16:30
Senast uppdaterad: 4 maj 2023 23:26

Gripne 23-åringen – Har politiskt styrelseuppdrag

tingsrätt

Arkivbild

I slutet av april greps en 23-åring, som representerar en förening med syfte att förebygga kriminalitet, för grovt narkotikabrott. Nu framkommer nya uppgifter om att mannen har ett styrelseuppdrag för Liberalerna i Södertälje.

Enligt Aftonbladet, som var först ut med nyheten, har mannen aktivt arbetat för att hjälpa ungdomar att lämna kriminalitet och gängmiljöer samt att föreningen som han representerar tidigare fått över 140.000 kronor i bidrag från Södertälje kommun.

I den senaste ansökan begärde föreningen cirka tre miljoner kronor i verksamhetsbidrag, men beviljades endast 30 000 kronor. Ett belopp som aldrig hann betalas ut innan mannen greps förra veckan.

Nu framkommer nya uppgifter om att den gripne 23-åringen, som häktats misstänkt för synnerligen grova narkotikabrott, också har ett styrelseuppdrag för Liberalerna i Södertälje.

Nyheten om misstanken mot mannen har lett till att partiet och gruppledaren Metin Hawsho har inlett ett uteslutningsärende, skriver LT.

– Det här hade vi ingen aning om, vi är chockade och ska genast vidta en rad åtgärder”, säger han. ”Vi har inlett processen för att gardera oss, vi tar starkt avstånd från detta, det här är inget Liberalerna vill förknippas med, säger Metin Hawsho till tidningen.

Enligt kammaråklagare Kajsa Lindberg gäller misstanken att Södertäljebon skulle ha medverkat till att möjliggöra förvaring av narkotika.

– Grundas i nuläget på bland annat kommunikation som hittats i olika mobiltelefoner, säger kammaråklagaren till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2023 09:58
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors