Företag i fokus:

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt

Pexels Bil Bälte

Foto: Pexels

En rapport från Riksförbundet M Sverige visar att 4 av 10 gravida kvinnor använder bilbältet felaktigt. För att maximera skyddet uppmanas gravida kvinnor att undvika att ha bältet över magen.

Bältet är utformat för att skydda och fördela belastningen vid en kollision och kan minska risken för allvarliga skador med upp till 50 procent.

Enligt Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, bör höftbältet sitta så lågt som möjligt under magen och vara åtdraget mot höfterna. Diagonalbältet ska löpa tätt mot axeln, mellan brösten och ned vid sidan av magen. Trots att det kan upplevas obekvämt för gravida kvinnor är det viktigt att vara noggrann med bältet förklarar hon.

Enligt en undersökning utförd av Chalmers och Folksam använder 99 procent av de gravida bilbälte, men endast 34 procent följer rekommendationerna korrekt. Samtidigt har endast var tredje kvinna fått information om hur bältet under graviditeten ska användas på rätt sätt.

– Det är inte bra att kunskapen är så låg, därför tycker vi att mödravårdscentralerna och myndigheter bör åläggas att informera gravida om korrekt bältesanvändning, säger Heléne Lilja.

Illustration: Försäkringsbolaget Folksam.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 23:29

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors