Företag i fokus:

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

Inbrottsförsök mot vård- och omsorgsboende

polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

Ett vård- och omsorgsboende i centrala Södertälje har drabbats av ett inbrottsförsök. Under natten pågick en stor sökinsats för att gripa de misstänkta gärningspersonerna.

Strax efter midnatt, natten mot fredag vid 01-tiden, blev polisen larmad om ett försök till inbrott på ett äldreboende i centrala Södertälje. Enligt tillgängliga uppgifter hade okända individer försökt ta sig in på boendet. Polisstyrkor svarade snabbt genom att kalla in extra resurser och även engagera en polishelikopter för att bistå i sökinsatsen.

– Vi har fått samtal om att några gärningspersoner ska ha försökt göra inbrott på Oxbackshemmet och vi åkte snabbt till platsen och påbörjade en sökinsats, säger polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Oxbackshemmet är ett centralt beläget vård- och omsorgsboende i Södertälje med totalt 48 lägenheter uppdelade i sex bostadsgrupper. Bland dessa finns 16 lägenheter som är särskilt utformade för personer med demenssjukdom.

I nuläget finns det inga rapporter om att tjuvarna lyckades ta sig in i boendet, och det finns heller inga uppgifter om att någon skadades i samband med incidenten.

Ingen gripen.
– Ingen ska ha gripits i nuläget, vi är på plats med stora resurser, säger polisen till Telgenytt.

Uppdatering 03:00

Polisen meddelar att i samband med inbrottet ska ett fönster ha krossats och en anmälan om skadegörelse har upprättats.

-Vi har upprättat en anmälan om skadegörelse eftersom ett fönster ska ha fått skador, insatsen är avslutad och vi har inte lyckats gripa någon gärningsperson, meddelar polisens presstalesperson, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 00:03
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 01:01

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors