Företag i fokus:

ADFA i nya insatser för krigsdrabbade armenier

AdFA

Foto: ADFA

Tusentals armenier har tvingats fly från sina hem efter att ha blivit attackerade av grannlandet Azerbadjan. Nu inleder ADFA en klädinsamling för att hjälpa de behövande, samtidigt som organisationens grundare, Nuri Kino, befinner sig på plats för att bidra med hjälp.

I mitten av september inledde azerbajdzjansk militär en attack mot den armeniska befolkningen i Nagorno-Karabach området med hjälp av stort artilleri och drönare. En attack som kallas för ”anti-terroroperation”, men dess mål verkar vara att försöka fördriva de 120.000 armenierna som bor i området, rapporterar DN.

Södertäljebaserade hjälp- och människorättsorganisationen ADFA har vid otaliga tillfällen samlat in och skickat kläder och förnödenheter till länder som Syrien, Libanon, Irak, Turkiet, Armenien och Ukraina. När Telgenytt nådde grundaren, den mångfaldigt prisbelönta journalisten och människorättsaktivisten Nuri Kino, befann han sig i Armeniens huvudstad Jerevan efter att ha befunnit sig vid gränsen mellan Armenien och Azerbajdzjan.

Han har även tillsammans med lokala hjälporganisationer startat ett flyktingboende för tvåhundra flyktingar.

– Det är ofattbart, skrämmande och läskigt att åter bli vittne till etnisk rensning. Över 100 000 armenier drevs på flykt på bara några dagar, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Armenier i Nagorno-Karabach-området avskurna från sina landsmän.
Den enda vägen till Armenien från området är den så kallade Latjinkorridoren, som sedan december 2022 har blockats av azerbajdzjansk militär.

– I tio månader blockerades de från mat, medicin  och elektricitet. När de ändå inte gav upp föll det bomber på dem, detta medan de köade för bröd. På bara några dagar tömdes det som varit deras hemland i tusentals år. Alla världsledare, FN, EU, alla har svikit dem. Gas och annat som av värde gick före armeniernas liv, säger Kino, som även har uttalat sig i den internationella tidningen Newsweek och har uppmärksammats av världsstjärnan Serj Tankian, sångaren i System Of A Down, som delade Kinos artikel.

”Jag är glad, trots omständigheterna, att vi kan göra goda gärningar för folket här i Armenien.”, säger Nuri Kino till Telgenytt.

Nu väljer ADFA att återigen bidra från svenska mark genom att samla kläder och skor i Södertälje, men denna gång ska det insamlade inte transporteras till ett annat land utan säljas i Stockholm genom hjälporganisationen Heart som har secondhandbutiker i Haninge och Kungälv.

– Överskottet går sedan direkt till behövande. Använda kläder och skor i Sverige omvandlas till mat och medicin i länder som Irak och Armenien, säger Fahmi Afram som sitter i ADFA:s styrelse. 

Södertäljebon och styrlesemedlemmen, Fahmi Afram. Foto: ADFA

Medan de hjälper behövande i Armenien delar ADFAs volontärer även ut mat och vatten i de syriska städerna Hassakeh och Qamshli och fortsätter att finansiera en vårdmottagning i Libanon. Hjälporganisationen svarade också snabbt på den fruktansvärda bröllopsbranden i Irak och samlade in och skickade 200.000 kronor till medicinsk hjälp, och planerar nu ytterligare insatser för offren efter branden. Totalt beräknar organisationen de senaste veckorna ha skickat cirka 800.000 kronor till behövande i Irak, Syrien, Libanon och Armenien.

– Vi är mycket tacksamma över alla generösa bidrag, stora som små. Fattigpensionärer som bidrar med 20 kronor, andra som skänker några tusen. Vi är överväldigade av all kärlek till medmänniskan, säger Elgeskog och fortsätter med att vädja till Södertäljebor att komma med så mycket kläder som möjligt till insamlingen. Hon poängterar att allt ska vara rent, helt och vikt, så att plaggen ska kunna säljas, säger Annika Elgeskog, influenser och styrelseledamot ADFA.

Insamlingen kommer att hållas den 14 och 15 oktober mellan klockan 11 och 19 på parkeringen utanför restaurang Flames i Weda.

Annika Elgeskog delar ut förnödenheter. Foto: ADFA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 14:01
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 14:41

DNA hittades på vapnet – Frikänns från misstankarna

366756627_1688033625010253_8156332823727082906_n

Bild: POLISEN

Efter ett tillslag mot en lägenhet i Fornhöjden greps flera personer misstänkta för grovt vapenbrott. I juni dömdes en äldre man och två yngre av Södertälje tingsrätt, men nu har hovrätten beslutat att frikänna en av männen.

Det var den 18 februari som polisen slog till mot bostaden i Fornhöjden. I lägenheten hittade polisen narkotika, ammunition samt en pistol och en k-pist som till stora delar bestod av 3D-utskrivna delar.

Efter en räd mot ett förråd hittade polisen DNA från en 16-åring och en 21-åring på ett av vapnen. Dessutom upptäckte polisen DNA från en 43-årig man på en väska där vapnen förvarades. Samtliga tre personer åtalades i Södertälje tingsrätt.

Polisens fynd i förrådet. Bild: POLISEN

Under förhöret erkände 16-åringen fullt ansvar för vapenbrottet, medan de andra två förnekade inblandning i vapenbrottsanklagelsen. Han dömdes till nio månaders ungdomsövervakning för grovt vapenbrott och ringa narkotikabrott. Föregående år dömdes 16-åringen även av tingsrätten i Södertälje till ungdomstjänst för narkotikabrott och misshandel vid två tillfällen.

21-åringen, dömdes mot sitt nekande till fängelse i två år och nio månader för grovt vapenbrott. Den äldre mannen dömdes till dagsböter för ringa narkotikabrott efter att ha erkänt anklagelserna, men frikändes från misstankarna om vapenbrott.

21-årigen beslutade att överklaga tingsrättens dom om grovt vapenbrott till hovrätten, som beslöt att granska ärendet på nytt. Under förra veckan meddelade hovrätten sitt beslut – mannen frias från anklagelserna.

Enligt hovrätten finns det dock ingen utredning som påvisar att 21-åringen haft någon anknytning till det aktuella förrådet eller haft vapnen och ammunitionen i sin ägo.

”Varken dna-träffarna sedda för sig eller i förening med den övriga utredningen, gör emellertid, enligt hovrätten, att det är ställt utom rimligt tvivel att han innehaft de två vapnen och ammunitionen på den tid och plats som åklagaren påstått.”, skriver hovrätten i det friande domslutsbeslutet.

Bild: POLISEN

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 augusti 2023 15:51

SMHI varnar för mycket kraftigt regn och åska

A_man_walks_through_heavy_rain_under_an_umbrella_in_Kigali_Rwanda._Emmanuel_Kwizera

Foto: Creative Commons

Efter avslutat oväder är det nu dags för en ny varning från SMHI. Enligt prognosen förväntas Södertälje drabbas av intensivt regn och kraftig åska, vilket kan leda till påverkan på både byggnader och infrastruktur.

Efter en period med svalare temperaturer steg värmen till cirka 25 grader, men nu förväntas temperaturen sjunka. Under tisdagen utfärdade SMHI en gul varning för kommande skyfallsliknande regn och kraftig åska i Stockholms län, inklusive Södertälje.

Prognosen visar att det är svårt att exakt förutse var de mest intensiva skurarna kommer att träffa och hur mycket regn som kommer att falla, men stora mängder regn förväntas på kort tid.

Stora översvämningar drabbade Södertälje sommaren 2022 – Nu varnar SMHI för nya översvämningar

SMHI lyfter varningen om potentiell påverkan på både byggnader och infrastruktur.

– Det finns risk att det kan bli översvämningar i källare, dagvattensystem, vägar och viadukter. Så det är bra att hålla lite koll på väderutvecklingen, särskilt om man vet med sig att man har källare som lätt blir översvämmad, säger meteorologen Linnea Rhen Wittskog till TT.

Varningen är i kraft från klockan 18:00 på tisdagen till klockan 03 under natten.

Läs även: – Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:48
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors