Företag i fokus:

Melina Mellin prisas – ”Synlig och närvarande säkerhetschef”

Mellin

Mellin mottog sitt pris under tisdagskvällen. Foto: Janis Lukas.

Melina Mellin, säkerhetschef vid Södertälje sjukhus, har utsetts till Årets Säkerhetsprofil för sitt enastående arbete. Hon tilldelades priser på Säkerhetsgalan under tisdagskvällen.

Mellin, som nominerades och tog sig hela vägen till final, ställdes mot två andra under tisdagskvällen – Minou Sadeghpour, Head of Public Affairs och seniorkonsult på 4C Strategies, och Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen.

Utmärkelsen ”Årets Säkerhetsprofil” tilldelas en person med ett stort intresse för säkerhetsfrågor och som, med stort engagemang och gedigen kunskap, verkar inom säkerhetsbranschen. När juryn hade avslutat överläggningen stod det klart att Södertälje sjukhus säkerhetschef knep årets utmärkelse.

Melina Mellin brinner för att vara en synlig och närvarande säkerhetschef, och hennes arbete med att skapa trygghet både för medarbetare, patienter och besökare hyllades under galan.

”Melina har under nästan tio år som säkerhetschef på Södertälje sjukhus byggt upp en välfungerande säkerhetsorganisation från grunden och därmed också en god säkerhetskultur. Hon är en synlig och närvarande säkerhetschef med trygga medarbetare som ledstjärna. Genom engagemang, uthållighet och ett entusiasmerande arbetssätt har hon implementerat och befäst den säkerhetsmedvetenhet som numera genomsyrar alla delar av sjukhuset och dess samarbetspartners.”, löd juryns motivering.

(Annoslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 11:14
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 11:14

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors