Företag i fokus:

SL-kortet höjs – ”Handlar om att skydda sjukvården”

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Region Stockholm höjer priset för ett månadskort för Stockholms Länstrafik med med 50 kronor. Det innebär att kostnaden för SL-kortet nu överstiger 1 000 kronor.

Prisjusteringen kommer samtidigt som mittenkoalitionen, bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet i Region Stockholm, presenterar sin budget för 2024 i en tid av ekonomisk utmaning. Inflationen har medfört ökade kostnader som påverkar regionens verksamheter negativt, med en påverkan på cirka 10 miljarder kronor för Region Stockholm.

För att täcka detta ekonomiska gap, vidtas flera åtgärder, inklusive höjda skatter, ökade patientavgifter och höjda kollektivtrafikavgifter för att skydda sjukvården och kollektivtrafiken. Enligt en debattartikel i Aftonbladet är det nödvändigt att spara totalt två miljarder kronor.

(Annonslänk)

– Runt om i landet varslas vårdpersonal samtidigt som sjukhus och vårdcentraler läggs ner. Denna budget handlar om att skydda sjukvården i Region Stockholm från dramatiska besparingar. Det är ingen budget med satsningar eller ambitionshöjningar, men det är en budget för att kunna se vårdpersonalen i ögonen framöver, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd. 

En av åtgärderna är en höjning av priset på SL:s månadskort.
Från och med 2024 kommer 30-dagarsbiljetten för SL att höjas med 50 kronor och ytterligare 40 kronor 2025. Enkelbiljetten ökar med 3 kronor. Även priset på Waxholmsbolagets 30-dagarsbiljett ökar med 50 kronor från och med 2024, och priset för Ö-kortet för vuxna höjs med 30 kronor.
Samtidigt kommer priset för reducerade biljetter att hållas oförändrat under 2024, och åldersgränsen för barn som reser gratis tillsammans med en betalande vuxen höjs till 11 år.

– Vi måste skydda de grupper som påverkas hårdast av en tuffare ekonomi. Därför har vi särskilt prioriterat att frysa biljettpriset för unga, studenter och pensionärer i årets budget, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 19:54
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 20:03

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors