Företag i fokus:

SL-kortet höjs – ”Handlar om att skydda sjukvården”

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Region Stockholm höjer priset för ett månadskort för Stockholms Länstrafik med med 50 kronor. Det innebär att kostnaden för SL-kortet nu överstiger 1 000 kronor.

Prisjusteringen kommer samtidigt som mittenkoalitionen, bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet i Region Stockholm, presenterar sin budget för 2024 i en tid av ekonomisk utmaning. Inflationen har medfört ökade kostnader som påverkar regionens verksamheter negativt, med en påverkan på cirka 10 miljarder kronor för Region Stockholm.

För att täcka detta ekonomiska gap, vidtas flera åtgärder, inklusive höjda skatter, ökade patientavgifter och höjda kollektivtrafikavgifter för att skydda sjukvården och kollektivtrafiken. Enligt en debattartikel i Aftonbladet är det nödvändigt att spara totalt två miljarder kronor.

(Annonslänk)

– Runt om i landet varslas vårdpersonal samtidigt som sjukhus och vårdcentraler läggs ner. Denna budget handlar om att skydda sjukvården i Region Stockholm från dramatiska besparingar. Det är ingen budget med satsningar eller ambitionshöjningar, men det är en budget för att kunna se vårdpersonalen i ögonen framöver, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd. 

En av åtgärderna är en höjning av priset på SL:s månadskort.
Från och med 2024 kommer 30-dagarsbiljetten för SL att höjas med 50 kronor och ytterligare 40 kronor 2025. Enkelbiljetten ökar med 3 kronor. Även priset på Waxholmsbolagets 30-dagarsbiljett ökar med 50 kronor från och med 2024, och priset för Ö-kortet för vuxna höjs med 30 kronor.
Samtidigt kommer priset för reducerade biljetter att hållas oförändrat under 2024, och åldersgränsen för barn som reser gratis tillsammans med en betalande vuxen höjs till 11 år.

– Vi måste skydda de grupper som påverkas hårdast av en tuffare ekonomi. Därför har vi särskilt prioriterat att frysa biljettpriset för unga, studenter och pensionärer i årets budget, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 19:54
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 20:03

Man utvisas från Sverige efter branden på Täppgatan

DSC_0068-2

Foto: Alexander Isa

Under våren greps en person misstänkt för mordbrand efter att en kraftig lägenhetsbrand bröt ut på Täppgatan. Nu har mannen, trots att han nekat till anklagelserna, blivit dömd i tingsrätten.

Vid 17:25 på fredagen den 19 maj utbröt en omfattande lägenhetsbrand på bottenvåningen i en bostadsbyggnad på Täppgatan. Räddningstjänsten anlände till platsen och möttes av en helt övertänd lägenhet.

Nio personer blev evakuerade och fem av dem behövde vård för rökskador, varav en kvinna hade nödgats ta sig ut från sin balkong med hjälp av ett rep. Två timmar efter brandens utbrott lyckades polisen gripa en 28-årig man som senare åtalades för mordbrand.

Trots initiala erkännanden från mannen som greps i samband med händelsen ändrade han senare sin ståndpunkt och förnekade att han hade anlagt branden.

Lägenheten på Täppgatan totalförstördes i samband med branden den 19 maj. Foto: Alexander Isa

Trots att mannens inställning förändrades, fann tingsrätten honom skyldig med hänsyn till både bevisen som klargjorde var och hur branden startade samt de vittnesmål som stödde detta.

Då det ansågs att mannen hade begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, beslutades det att han skulle få rättspsykiatrisk vård med en särskild prövning för utskrivning. Dessutom fattades beslut om att han skulle utvisas från landet.

Mannen har också ålagts att ersätta de drabbade boende och ett försäkringsbolag som behövde återställa en av lägenheterna för cirka 19 000 kronor.

BILDEXTRA/TV: Kraftig lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 10:09
Senast uppdaterad: 2 september 2023 10:09

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors