Företag i fokus:

Studiemedlet höjs – Studerande får mer i plånboken

Student pexels-polina-tankilevitch-8553909

Foto: Pexels

Från 2024 höjs prisbasbeloppet och därmed höjs också studiemedlet. Även fribeloppet höjs vilket innebär att en studerande med fullt studiemedel under 20 veckor får tjäna omkring 111.000 kronor det halvåret.

Från och med nästa år kommer studiemedlet att öka med cirka 1 100 kronor per månad, och samtidigt höjs maxgränsen för inkomster för studenter. Denna höjning gäller både bidrags- och lånedelen av studiemedlet.

Dessutom kommer studiestartsstödet för arbetslösa att höjas till 2024, med ett nytt belopp på 10 884 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Bakgrunden till detta är det årliga prisbasbeloppet som räknas ut av SCB och fastställs av regeringen och används för att bestämma olika ersättningar och bidrag, inklusive studiemedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 21:26

Stor skandal att kommunen återigen tappar i företagsranking

Granberg

Joakim Granberg, RP

Att Södertälje kommun länge dragits med ett dåligt företagsklimat har det skrivits mycket om genom åren, nu när rankingen för 2022 kom ut från svenskt näringsliv så har vi återigen tappat och landar nu på plats 240 av Sveriges 290 kommuner.

Placeringen måste ses som en stor skandal med tanke på vilka förutsättningar Södertälje har genom sitt geografiska läge och som stor industristad. Ansvaret för det dåliga företagsklimatet måste i sin helhet läggas på kommunen, dess förvaltning och i slutändan på de ansvariga politiker som låter detta fortgå år efter år.

Efter valet 2018 så skulle den då nya majoriteten S, MP, KD och C ta sig an det dåliga företagsklimatet. Ambitionen var hög och man bildade en styrgrupp för att ta tag i detta, ordföranden blev Tage Gripenstam (C). Ett nära samarbete med näringslivskontoret inleddes och en mängd företagsbesök planerades in, för nu skulle man minsann ut och besöka företagen och ta reda på vad som behövde göras för att förbättra situationen. 

Realistpartiets Lasse, Lars Göran Jonsson, ingick i denna styrgrupp och såg fram emot att bidra med sina 40 års erfarenhet som företagare främst i Södertälje, och det faktum att hans eget företag sköter bokföringen åt många lokala företag, men vilken besvikelse detta blev…  

Hela upplägget har varit en stor förolämpning emot Södertäljes företagare och endast ett spel för galleriet.

Här har man besökt förväntansfulla företagare som har sett fram emot att få en dialog med kommunen och på riktigt kunna adressera sina problem och vad man upplever som behöver förbättras.
Företagarna har tagit sig tid, bullat upp med fika och gjort presentationer för att ta emot denna prominenta delegation, som för övrigt sällan var fulltalig och faktum är att Lasse var på fler företagsmöten än någon annan representant, till och med fler än ordföranden. 

De som väl var med på mötena såg det mest som ett tillfälle att lägga upp bilder på Instagram och Facebook – se hur duktiga vi är!

Men resultatet var alltid detsamma, mötet avslutades med frasen: ”Vi tar med oss detta
Men ingen som tog anteckningar och ingen uppföljning eller verkliga åtgärder, så här i efterhand skäms Lasse över hur företagen har blivit behandlade, han har funderat på att åka runt och be alla företag de besökt om ursäkt, men det hjälper ju tyvärr inte någon. 

Resultatet av styrgruppens låtsatsarbete kan vi nu se i årets ranking där vi återigen droppar nedåt. 

Lasse har talat med näringslivsavdelningen Jonas Karlsson vid flera tillfällen om vad som skulle behöva göras, och hur man måste ta frågorna på allvar och följa upp varje enskilt företag man besökt, några punkter på den negativa listan är förhållandevis lätta att åtgärda, men fortsatt utan resultat.
Den politiska viljan att ta råd ifrån ett oppositionsparti har helt saknats. 

Nu 2023 med Moderaterna med i det politiska styret så har man flaggat för att nu skall det tas nya tag – En arbetsmarknad & näringslivsnämnd skall dras igång till hösten för att råda bot på bland annat det dåliga näringslivsklimatet, det skall bli spännande att se hur det går?

Realistpartiet kommer att ta plats (Lasse) i nämnden och förhoppningsvis så lyssnar man denna gång, men alla realister förstår nog att det bästa vore om folk med stor erfarenhet inom service och företagande styrde ett sådant arbete för ett bra resultat, vi nominerar personerna nedan om kommunalvalet 2026 tillåter 😉 


Joakim Granberg, partiledare Realistpartiet

Lars Göran Jonsson (RP)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 15:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

TV: Fartyg fast i Södertälje kanal

EFE1B893-58BA-43D1-BAB3-D6C7D9206F28

Foto: Alexander Isa.

Under onsdagsförmiddagen fastnade ett stort fartyg i Södertälje kanal efter ett plötsligt strömavbrott. Nu arbetar man intensivt på platsen för att få loss det från kanalen.

Det var vid 11-tiden på förmiddagen som det 116 meter långa nederländska fartyget Thun Gazell fastnade i kanalen i Södertälje under en lotsning.

– Fartyget drabbades av ett plötsligt strömavbrott och man har ännu inte kunnat lösa problemet. Det är svårt att säga när det kommer att åtgärdas, men fartyget har kastat ankaret i vattnet. Det kan dröja, säger Lisa Mjörning på Sjöfartsverket till Telgenytt.

Orsaken till händelsen var alltså ett plötsligt strömavbrott som gjorde att fartyget förlorade sin styrförmåga och körde sedan upp på kanalbanken. Sjöfartsverket arbetar nu intensivt med att få loss fartyget och bogsera bort det.

– Man väntar på inspektören som ska undersöka fartyget, och därefter kommer det att bogseras bort till oljehamnen vid Södertälje Hamn, säger Sjöfartsverket.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 11:35
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 19:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors