Företag i fokus:

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

Nemrud Awrohum blir Assyriska FFs nya sportchef

Nemrud

Foto: Alexander Isa

Efter en skadefylld säsong som ställde till det för Nemrud Awrohum, avslutade han sin fotbollskarriär som elitidrottare och istället kliver in som sportchef för Assyriska FF.

Idag gick Assyriska FF ut med att deras tidigare lagkapten Nemrud Awrohum blir nu klubbens sportchef. Något som han själv tycker är spännande berättar han för klubbens redaktion.

– Det känns både spännande och ansvarsfullt. Jag har alltid haft en passion för fotboll och Assyriska, och att nu få möjligheten att påverka klubben på en annan nivå är en stor ära, säger han till Assyriska FFs redaktion.

(Annonslänk)

Han har utsetts till ansvarig för rekrytering av spelare i nära samarbete med sportkommittén. Hans uppgifter inkluderar att skapa starka relationer med klubbar och spelare, fungera som länk mellan truppen och styrelsen, ha översikt över våra ungdomslag och deras utveckling, samt skapa de bästa förutsättningarna för sporten så att vi kan uppnå framgång.

Nemrud siktar på att hans arbetsinsatser ska bidra till Assyriska FF:s framgång och gemensamma måluppfyllelse.

– Jag vill att ni ska veta, att varje beslut jag tar som sportchef är med Assyriskas bästa. Jag lovar att arbeta för att vi ska nå våra mål tillsammans, säger Nemrud Awrohum till Assyriska FFs redaktion.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 17:00
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 16:23

Larm om bråk – En person gripen misstänkt för misshandel

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut till Fornhöjden i Södertälje efter rapporter om bråk. En person har gripits, misstänkt för att ha misshandlat en kvinna som har förts till sjukhus.

Polisen och ambulans kallades till en adress i Fornhöjden vid 14-tiden på lördagen efter larm om ett bråk.

En man i 30-årsåldern greps och ska enligt polisens uppgifter ha slagit en kvinna, som han har en relation med. Detta ledde till att hon behövde föras till sjukhus. Detaljer om hennes skador är ännu oklara.

– Vi larmades om en misshandel och det ska vara en person som har blivit misshandlad. En man i 30 års åldern är gripen och en anmälan gällande misshandel kommer att skrivas, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Eftersom det fanns barn närvarande under incidenten, anmäldes mannen även för barnfridsbrott. En fullständig utredning pågår för att klarlägga händelsen. Strax efter klockan 15:00 meddelade polisen att de fortfarande befann sig på platsen för vidare utredning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 15:44
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 15:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors