Företag i fokus:

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

Stor polisnärvaro vid Södertälje sjukhus

Polis

Foto: Alexander Isa

Vid 18-tiden på tisdagen observerades flera poliser i full utrustning utanför Södertälje sjukhus, vilket ledde till oro och frågor från allmänheten.

Många nyfikna och bekymrade Södertäljebor kontaktade Telgenytt, och skickade in bilder för att få reda på vad som pågick.

Telgenytt kan nu bekräfta att polisinsatsen endast rörde sig om övning.

Polisen på plats för övning.
Foto: Alexander Isa

– Det är många som undrat, men det är bara en övning. Det är därför jag ställt fram skylten, säger en representant från sjukhuset till Telgenytt, som berättar att den tidigare inte var lika synlig.

Vid 19-tiden befann sig polisen fortfarande på platsen. Exakta detaljer kring övningens natur har inte offentliggjorts, eftersom polisen har valt att inte dela specifik information om övningens syfte eller innehåll.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 19:13
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 19:13

Toppolitiker lämnar Moderaterna – Vill se ett maktskifte

Lärnestad Marita

Foto: Alexander Isa

Marita Lärnestad, som tidigare varit oppositionsråd för Moderaterna mellan 2002 och 2018, har tagit beslutet att lämna partiet för att ansluta sig till Liberalerna i Södertälje. Efter tolv år som gruppledare för Moderaterna i staden motiverar hon sitt val med Moderaternas beslut att bli stödparti till Socialdemokraterna.

– Jag var engagerad i Moderaterna för att jag ville se ett borgerligt maktskifte i Södertälje. När Moderaternas nya ledning valde att istället bli stödhjul till Boel Godner och Socialdemokraterna valde jag att gå ur, säger Marita Lärnestad, (L) f.d. moderat oppositionsråd.

(Annonslänk)

Efter att ha varit en framträdande gestalt inom Moderaterna i Södertälje i över ett decennium har Marita Lärnestad tagit det överraskande steget att gå över till Liberalerna. Under sin tid som oppositionsråd för Moderaterna och som gruppledare för partiet har hon spelat en betydande roll i den politiska arenan i staden.

Vi är väldigt glada att välkomna Marita. Med hennes decennielånga erfarenhet i Södertäljepoltiken
blir hon stor tillgång och förstärkning för Liberalerna. Vi välkomnar Marita och andra svikna tidigare
moderater till Liberalerna Södertälje, säger Metin Hawsho (L), gruppledare.

Lärnestad motiverar sitt beslut med Moderaternas strategiska vägval att bli ett stödparti till Socialdemokraterna, vilket inte överensstämde med hennes politiska övertygelser och visioner för Södertälje. Genom att ansluta sig till Liberalerna söker hon en plattform som bättre harmonierar med hennes politiska synsätt och målsättningar för stadens framtid.

– I 35 år har jag arbetat för ett maktskifte i Södertälje, nu vill jag avsluta arbetet i ett klart
borgerligt parti med Liberalerna, säger Marita Lärnestad, (L).

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 13:45
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 21:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors