Företag i fokus:

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

SENASTE NYTT: 17-åring gripen för skjutning mot lägenhet

polis

Arkivbild

En person har gripits efter att flera skott avlossats mot en lägenhet i Hammarby Sjöstad. Nu rapporterar flera medier att pojken är skriven i Södertälje.

(Annonslänk)

Vid 22-tiden på fredagskvällen mottog polisen ett larm om en skottlossning i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Skott avfyrades mot en lägenhetsdörr där flera personer befann sig, men ingen skadades.

En stor polisinsats genomfördes och på lördagsmorgonen meddelade polisen att en person hade anhållits i samband med händelsen. Enligt tidiga uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en tonåring med kopplingar till ett kriminellt nätverk i Södertälje. Senare rapporterade LT att tonåringen, som är 17 år gammal, är skriven i Södertälje.

Tonåringen dömdes förra året för förberedelse till synnerligen grov misshandel och vapenbrott. Tillsammans med en medbrottsling greps de med en skarpladdad pistol i bilen och misstänktes för att begå ett allvarligt brott, men som stoppades av polis innan de kunde fullborda planerna.

Polisen utreder händelsen i Hammarby Sjöstad som ett mordförsök och misstänker att skjutningen kan ha varit en del av ett utpressningsförsök. I ett fordon kopplat till tonåringen upptäckte polisen handskar, balaclavas, rengöringsmedel och motorbränsle, vilket åklagaren menade var avsett att användas vid brottstillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 20:27
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 23:06

Kommunen riskerade böter för dröjsmål i vårdinsatser

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel framgick det felaktigt att kommunen hade bötfällts, vilket inte var fallet.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten med en begäran om att Södertälje ska betala en straffavgift på grund av långsam handläggning.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten i Stockholm med ett krav om att Södertälje kommun skulle betala en särskild avgift på grund av allvarliga fördröjningar i verkställandet av biståndsbeslut. Enligt IVO hade kommunen låtit bli att inom rimlig tid verkställa ett beslut om växelvård, vilket är en form av stöd som tillhandahålls för att avlasta närstående som vårdar personer med fysiska eller kognitiva svårigheter.

(Annonslänk)

Kommunen beviljade växelvården den 11 mars 2022, men dröjde med verkställigheten fram till den 12 oktober samma år, vilket IVO bedömde som oskäligt lång tid. Detta dröjsmål, som varade i nästan sju månader, har haft direkta konsekvenser för den enskilde och dennes närstående som behövde avlastning.

Södertälje kommun har som försvar anfört platsbrist, ett argument som IVO inte accepterar som giltig ursäkt för den långa väntetiden. Inspektionen framhåller att sådana insatser som växelvård borde kunna planeras och verkställas mer effektivt av kommunen, speciellt med tanke på det växande behovet bland äldre.

I slutet av april drog IVO tillbaka sin ansökan, vilket leder till att Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 19:16
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors