Företag i fokus:

Spräckte målnollan – ”Ett steg i rätt riktning”

Viktor Liljegren

Viktor Liljegren, ytterforward i SSK Foto: Shamash Oyal

Det har som sagt inte gått som på räls för SSK:s A-lag i inledningen på Hockeyallsvenskan. En spelare som har haft det tungt de första matcherna är Viktor Liljegren, forwardens säsong 2022-23 är hittills hans poängmässigt starkaste i HA.

I de inledande matcherna före söndagens möte med Nybro i Scaniarinken hade han dock inte noterats i målprotokollet en enda gång. Där kom hans första fullträff för säsongen och den kedjeformation som han ingick i spelade bra i övrigt.

Det blev islossning mot Nybro. Inledningen har annars inte blivit som tänkt, varken för dig eller laget.

– Det är klart att vi har hoppats på mer än vi har haft här i början, både för laget och för min egen del. Men jag tyckte att igår (mot Nybro 8/10) var ett steg i rätt riktning. Det var riktigt kul att se att vi spelade riktigt bra hockey i 60 minuter, en bra insats i alla tre perioder, det var kul, säger Liljegren till Telgenytt.

Laget gjorde en väldigt stabil match i tre perioder och gav aldrig Nybro någon chans att komma in i matchen. En nivå som måste bibehållas match efter match för att ta poäng i en serie där alla slår alla om man inte är på tå till hundra procent i matcherna. Det finns inga genvägar, det är Viktor Liljegren noga med att poängtera.

– Premiären mot Mora var ju såklart ingen bra insats och sedan ryckte vi ändå upp oss mot Östersund och gjorde en bra match men jag tycker ändå känslan att så som vi spelade är ett spelsätt som vi skulle kunna spela resterande del av säsongen.

– Även om Östersund var bra så studsade vi tillbaka och vi gjorde lite mål men igår så tycke jag ändå att det fanns en bättre grund genomgående för både backar och forwards. Det kändes som att det fanns något mer att luta sig tillbaka på än tidigare.

– Det kommer att krävas mycket för att bibehålla det, det finns ingen hemlighet utan mot Nybro ser man att alla i laget åker mycket mer skridskor och tävlar mycket mer. Det är så vi behöver spela i den här ligan.

Viktor Liljegren. Foto: Shamash Oyal

Viktor har under försäsongen och de första matcherna i grundserien fått spela i olika konstellationer men i de senaste två, mot Kalmar och Nybro har Liljegren bildat kedja med Christopher Liljewall som center och Ludwig Blomstrand på andra vingen. Ett samarbete som börjar växa, åtminstone mot Nybro såg det bra ut. Både Blomstrand och Viktor själv blev målskyttar och stod för bra spel i övrigt. Den känslan delar Viktor:

– Ja, det tycker jag. Tycker att det igår var ett steg i rätt riktning jämfört med Kalmarmatchen. Jag tror det kan bli riktigt bra, men det är som med allt annat, man behöver lite tid. Nu har vi på något sätt förtjänat en trygghet med varandra.

– Både Stoffe och blomman är ju extremt duktiga, Stoffe är ju väldigt smart där ute och Blomman med sin skridskoåkning, tyngd och målskytte så finns det ju mycket att hämta där. Jag tycker det har känts motiverande och kul att spela med bägge nu här i två matcher.

Du nämner Blomstrands tyngd och skridskoåkning, det epitetet skulle jag vilja sätta på dig också.

– Absolut, skridskoåkningen är en stor del av mitt spel och det är en stor del av blommans spel också. Jag tror att vi kan hjälpa varandra mycket där, genom att vara skridskostarka och jobbiga båda två.

Och Stoffe ligger någonstans i bakgrunden och städar upp efter er två så ni kan få utrymme i det offensiva spelet.

– Ja, precis. Stoffe gillar att spela den rollen, han är inte den snabbaste men han har väldigt mycket huvud och kan jag och blomman få puckar i fart av honom tror jag vi kan vinna mycket på det.

Powerplay kuggar inte riktigt i, vad saknas där tycker du?

– Vi har haft problem med att bara ta oss in i zon, det är klart att vi måste bli mycket mer effektiva och komma in i anfallszonen. Det tappas ju en hel del tid genom att åka ner i defensiv zon och hämta pucken och börja om.

– Det är en stor nyckel för oss att känna även om man förlorar en tekning och motståndaren slår ut pucken så blir man inte stressad utan man har sina rutiner, hittar sina inspel och börjar sedan om igen. Det är en stor faktor för oss som varit problem i de senaste matcherna, annars tror jag det kommer att lossna.

– Om man kollar i bägge PP-uppställningarna så finns det ju väldigt spelskickliga spelare som styr. Så fort vi får lite medvind och medstuds i det så kommer det att släppa. Det är känslan i alla fall.  

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 03:00
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 11:56

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors