Företag i fokus:

Vill du lära dig koda? Då bör du se hit

f9d39ac8-3fb6-4e93-99bc-aaa3b2f67d6b

Foto: Pontus Johansson

Har du intresse för teknik och programmering och vill lära dig koda? Då ska du passa på att vara på plats när NTI Gymnasiet i Södertälje anordnar ett kodningsevenemang.

Evenemanget anordnas för unga i samarbete med EU Code Week med syfte att främja kodning och digitala färdigheter på ett underhållande sätt. Under evenemanget erbjuder skolan workshops öppna för allmänheten och elever i årskurs 8 och 9.

Den 19 oktober bjuder skolan in allmänheten till ett öppet hus, där besökare kan utforska skolans makerspace. Dagen därpå, den 20 oktober, välkomnar skolan bokade årskurs 9-klasser till workshops om programmering.

– Vi vill sprida kunskap om programmering till unga och inte minst till fler tjejer. Sverige stannar om vi inte får fler att bli intresserade av programmering och ny teknik. Teknikbranschen skriker efter tjejer med teknik- och programmeringskompetens. Att kunna bidra till att fler tjejer söker sig till tekniska utbildningar är därför en hjärtefråga för mig, säger Malin Gustafsson, rektor på NTI Gymnasiet i Södertälje. 

För andra året i rad får högstadieelever, under EU Code Week, chansen att träffa teknik- och IT-elever på skolan, som öppnar upp sitt makerspace för de yngre deltagarna. Samtliga 26 skolor runt om i landet inom NTI Gymnasiet, inklusive Södertälje, deltar i evenemanget.

– Vårt mål är att fler unga ska bli nyfikna på tekniska innovationer och förstå att de kan få verktygen för att vara med och skapa framtidens tekniska lösningar, utveckla spel eller designa nya produkter, säger Malin Gustafsson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 12:49

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors