Företag i fokus:

Vill du lära dig koda? Då bör du se hit

f9d39ac8-3fb6-4e93-99bc-aaa3b2f67d6b

Foto: Pontus Johansson

Har du intresse för teknik och programmering och vill lära dig koda? Då ska du passa på att vara på plats när NTI Gymnasiet i Södertälje anordnar ett kodningsevenemang.

Evenemanget anordnas för unga i samarbete med EU Code Week med syfte att främja kodning och digitala färdigheter på ett underhållande sätt. Under evenemanget erbjuder skolan workshops öppna för allmänheten och elever i årskurs 8 och 9.

Den 19 oktober bjuder skolan in allmänheten till ett öppet hus, där besökare kan utforska skolans makerspace. Dagen därpå, den 20 oktober, välkomnar skolan bokade årskurs 9-klasser till workshops om programmering.

– Vi vill sprida kunskap om programmering till unga och inte minst till fler tjejer. Sverige stannar om vi inte får fler att bli intresserade av programmering och ny teknik. Teknikbranschen skriker efter tjejer med teknik- och programmeringskompetens. Att kunna bidra till att fler tjejer söker sig till tekniska utbildningar är därför en hjärtefråga för mig, säger Malin Gustafsson, rektor på NTI Gymnasiet i Södertälje. 

För andra året i rad får högstadieelever, under EU Code Week, chansen att träffa teknik- och IT-elever på skolan, som öppnar upp sitt makerspace för de yngre deltagarna. Samtliga 26 skolor runt om i landet inom NTI Gymnasiet, inklusive Södertälje, deltar i evenemanget.

– Vårt mål är att fler unga ska bli nyfikna på tekniska innovationer och förstå att de kan få verktygen för att vara med och skapa framtidens tekniska lösningar, utveckla spel eller designa nya produkter, säger Malin Gustafsson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 12:49

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors