Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Södertäljebo rånad av falska poliser i Turkiet

8756DC8D-5E7F-4FFF-97F6-1E4EFF41CC5E

Antalyakusten i Turkiet. Foto: Pexels

En 38-årig man, skriven i Södertälje utsattes för rån av bedragare som utgav sig för att vara poliser under hans vistelse i Antalya, Turkiet.

Det var våren 2022 som Södertäljebon, som sedan tidigare är känd av polisen för sina kopplingar till den kriminella miljön, befann sig i Alanya när händelsen inträffade. 38-åringen hade precis lämnat ett köpcentrum med vänner när föraren märkte att de blev förföljda av en vit skåpbil.

Vägen blockerades.
Kort därefter stoppades deras fordon av skåpbilen och vägen blockerades samtidigt som tre personer klev ut. Männen påstod sig vara narkotikapoliser och enligt vittnesuppgifter bar de även på pistoler. De okända gärningspersonerna tvingade mannen från Södertälje att lämna ifrån sig flera värdefulla föremål, inklusive en dyrbar Rolex-klocka, guldsmycken, en diamantring och en väska av märket Louis Vuitton.

(Annonslänk)

Enligt uppgifter ska Södertäljebon ha fattat misstankar och ifrågasatt ”polisernas” agerande, men i samband med detta uppstod en spänd stämning, varpå de falska poliserna lade handen på pistoler som de hade i hölstret. För att undvika eskalering blev 38-åringen medgörlig och följde instruktionerna att följa ”polisbilen” till stationen där värdesakerna skulle tas omhand.

Men när de väl skulle följa efter körde den vita skåpbilen iväg från platsen i hög fart och gjorde det omöjligt att följa efter i den turkiska trafiken i Alanya.

Enligt handlingar som har inkommit till tingsrätten från en turkisk statsåklagare uppgår det stulna värdet till cirka 120 000 euro.

Flera gripna
Polisen i Turkiet har lyckats gripa flera misstänkta personer i fallet, där de rubricerade ärendet som ”väpnad plundring med flera medhjälpare genom att spärra av vägen”. Bland de misstänkta finns personer som är bekanta med Södertäljebon och som misstänks vara involverade i rånet. Det inkluderar bland annat föraren som körde bilen och påstod att de blev förföljda av polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 16:59

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Ny inspirerande utställning i Stadshuset

Kommun

Föregående vecka invigdes den inspirerande utställningen ”Södertäljes barn berättar” i stadshuset. En utställningen som pågår fram till onsdag.

– Ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra verksamheter, säger verksamhetschef Katarina Weidenhaijn.

(Annonslänk)

Förskolebarn från alla kommunala förskolor i Södertälje har samlats i en imponerande utställning som pågår i stadshuset. Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg, välkomnade allmänheten att ta del av förskolebarnens skapande under det senaste året genom att klippa invigningsbandet den 7 september.

Utställning är en manifestation av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, som genomsyrar förskoleverksamheten. Här står barnens mångsidiga uttrycksförmåga, utforskande och berättande i centrum. Skapande och barnens fantasirika bidrag är grundläggande för deras lärande.

Utställningen är belägen i stadshusets foajé och öppen för allmänheten fram till onsdagen den 13 september.

Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg. Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 10 september 2023 21:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors