Företag i fokus:

Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

boel

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S). Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bryter mot lagen genom kontinuerliga bakgrundskontroller av de anställda, det menar Fackförbundet som nu ingår i en tvist med kommunen. – Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet. Kontrollerna av de anställda ska hålla kriminella borta från kommunen, men enligt Fackförbundet Kommunal, som nu rasar mot Södertälje kommun, strider slagningarna mot lagen.

Sedan kommunen införde bakgrundskontrollerna av samtliga cirka 7 000 anställda har två anmälningar upprättats till Justitieombudsmannen, JO. Den ena anmälan gjordes av en anställd, och den andra gjordes av experten Staffan Olsson som har arbetat med integritetsfrågor i flera decennier.

Enligt facket hävdar de att kommunen överträder GDPR genom att genomföra registerutdrag under icke-tillåtna omständigheter. I registerutdragen kan kommunen se vilka brott personerna har blivit dömda för, men de kan även visa träffar för mindre allvarliga brott där personen endast varit misstänkt utan att det har lett till åtal eller dom. Dessutom utförs insamlingen i samarbete med en extern part.

– Det är orimligt att exempelvis en kock på ett äldreboende som har 20 års prickfri anställning ska få sina personuppgifter spridda på det här sättet. Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort, säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län i ett pressmeddelande.

Zandra Michal, avdelningsordförande Kommunal Stockholms län. Foto: Kommunal

Men Södertälje kommunen hävdar att de följer lagen och att de ställer höga krav på det företag som genomför slagningarna.

– Det är kanske tre personer i kommunen som får veta när det är någonting som plingar till. Våra medborgare ska känna sig trygga med att det inte finns anställda som jobbat med brottslighet inom våra verksamheter, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) till SR.

Enligt lagen får registerutdrag bara utföras under specifika omständigheter, men Fackförbundet anser att kommunens kontinuerliga övervakning av anställda utan deras samtycke strider mot svensk och europeisk lagstiftning.

Södertälje kommun skjuter upp och förlänger processen.

Kommunal anser nu att de måste ingå en lokal tvisteförhandling på grund av överträdelser av Dataskyddsförordningen. Detta beror på att Södertälje kommun har undvikit att föra en normal dialog med Kommunal. Tidigare har Fackförbundet och Södertälje kommun haft överläggningar angående frågan, men kommunen har upprepade gånger skjutit upp och förlängt processen.

– Vi är chockade över att en kommun behandlar våra medlemmars personuppgifter på det här sättet, säger Zandra Michal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors