Företag i fokus:

Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

boel

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S). Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bryter mot lagen genom kontinuerliga bakgrundskontroller av de anställda, det menar Fackförbundet som nu ingår i en tvist med kommunen. – Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet. Kontrollerna av de anställda ska hålla kriminella borta från kommunen, men enligt Fackförbundet Kommunal, som nu rasar mot Södertälje kommun, strider slagningarna mot lagen.

Sedan kommunen införde bakgrundskontrollerna av samtliga cirka 7 000 anställda har två anmälningar upprättats till Justitieombudsmannen, JO. Den ena anmälan gjordes av en anställd, och den andra gjordes av experten Staffan Olsson som har arbetat med integritetsfrågor i flera decennier.

Enligt facket hävdar de att kommunen överträder GDPR genom att genomföra registerutdrag under icke-tillåtna omständigheter. I registerutdragen kan kommunen se vilka brott personerna har blivit dömda för, men de kan även visa träffar för mindre allvarliga brott där personen endast varit misstänkt utan att det har lett till åtal eller dom. Dessutom utförs insamlingen i samarbete med en extern part.

– Det är orimligt att exempelvis en kock på ett äldreboende som har 20 års prickfri anställning ska få sina personuppgifter spridda på det här sättet. Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort, säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län i ett pressmeddelande.

Zandra Michal, avdelningsordförande Kommunal Stockholms län. Foto: Kommunal

Men Södertälje kommunen hävdar att de följer lagen och att de ställer höga krav på det företag som genomför slagningarna.

– Det är kanske tre personer i kommunen som får veta när det är någonting som plingar till. Våra medborgare ska känna sig trygga med att det inte finns anställda som jobbat med brottslighet inom våra verksamheter, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) till SR.

Enligt lagen får registerutdrag bara utföras under specifika omständigheter, men Fackförbundet anser att kommunens kontinuerliga övervakning av anställda utan deras samtycke strider mot svensk och europeisk lagstiftning.

Södertälje kommun skjuter upp och förlänger processen.

Kommunal anser nu att de måste ingå en lokal tvisteförhandling på grund av överträdelser av Dataskyddsförordningen. Detta beror på att Södertälje kommun har undvikit att föra en normal dialog med Kommunal. Tidigare har Fackförbundet och Södertälje kommun haft överläggningar angående frågan, men kommunen har upprepade gånger skjutit upp och förlängt processen.

– Vi är chockade över att en kommun behandlar våra medlemmars personuppgifter på det här sättet, säger Zandra Michal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Användning av kommunala lokaler stoppas

Komvux

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket har utfärdat ett förbud mot användning av en utbildningslokal i Södertälje på grund av otillräckliga arbetsmiljöförhållanden, särskilt relaterade till extrema inomhustemperaturer. Nu riskerar kommunen stora böter om bristerna inte åtgärdas.

Efter en inspektion på en lokal som används av Kommunal Vuxenutbildning i Västergård, har Arbetsmiljöverket beslutat att införa ett förbud enligt arbetsmiljölagen. Beslutet baseras på rapporter om farliga arbetsförhållanden, där inomhustemperaturen avsevärt avviker från de rekommenderade nivåerna.

Skyddsombud vid arbetsplatsen hade tidigare anmält problemen och begärt åtgärder för att hantera extrema temperaturer som påverkar både personal och elever. Vid inspektionen upptäcktes att vissa klassrum når temperaturer upp till 31 grader under varma perioder och att lokalerna blir så kalla under vintern att filtar och ytterkläder måste användas inomhus.

Verksamheten har försökt lösa problemet med tillfälliga åtgärder som fläktar och portabla element, men dessa har inte varit tillräckliga. Arbetsmiljöverket har bedömt att de nuvarande förhållandena kan leda till ohälsa hos personal och elever, och kräver därför att åtgärder vidtas.

För att säkerställa att lokalen blir säker för fortsatt användning, har verket utfärdat ett förbud som kommer att förenas med ett vite på 300 000 kronor om inte förhållandena förbättras. Dessutom har en begäran om att kommunicera eventuella ändringar i verksamhetens ledning gjorts, vilket också kan leda till ett vite på 5 000 kronor om inte efterföljs.

Arbetsgivaren har fått till årsskiftet 2024-2025 för att genomföra de nödvändiga åtgärderna och uppfylla villkoren som ställts.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 21:30
Senast uppdaterad: 17 december 2023 02:25

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors