Företag i fokus:

Onlinespel i Norden – Vad skiljer mellan länderna?

NAMNLOS-1

Den nordiska regionen, känd för sitt starka sociala nätverk och en generellt progressiv syn på många samhälleliga aspekter, har haft en intressant utveckling när det gäller spelindustrin, särskilt inom online casinon. Varje land i Norden – Sverige, Norge, Danmark och Finland – har skapat sina egna regulatoriska ramverk och kulturella normer kring spel, vilket ger en unik blandning av likheter och skillnader.

Onlinespel i Sverige
I Sverige regleras spelmarknaden sedan 2019 av Spelinspektionen, en myndighet som verkar för att skapa en spelmarknad präglad av säkerhet och integritet. Ett licenssystem infördes där operatörer måste ansöka om tillstånd för att kunna erbjuda spel till svenska konsumenter. Systemet sätter också en rad riktlinjer och restriktioner kring marknadsföring, insättningsgränser, och tidsbegränsningar för att skydda spelare och minska risken för spelberoende.

Casino i Danmark
Danmark liberaliserade sin spelmarknad 2012 och införde en licensmodell liknande den svenska. Spillemyndigheden, den danska spelmyndigheten, bevakar den reglerade marknaden och ser till att de danska casino följer reglerna. Danmark har varit ganska framgångsrik med sin modell, och har en växande marknad där spelare är väl skyddade genom starka regler kring insättningsgränser, marknadsföring och självuteslutning.

Spela i Norge
Norge, å andra sidan, har en något striktare hållning till spel. Landet har två statsägda företag, Norsk Tipping och Norsk Rikstoto, som har monopol på allt spel i landet. Även om onlinekasinon inte är olagliga, har regeringen satt upp en rad hinder för att göra det svårt för norska medborgare att spela på utländska webbplatser, bland annat genom att begränsa banktransaktioner till spelrelaterade tjänster. Alla casinon använder platstjänster för att kategorisera sina besökare och se vilka länder de kommer ifrån.

Onlinespel i Finland
I Finland ligger ansvaret för att övervaka och reglera spelindustrin på Veikkaus, ett statligt ägt företag som har exklusiva rättigheter att erbjuda spel både offline och online. Modellen är inte utan kritik, och diskussioner har pågått om den hållbarheten av den nuvarande strukturen, där vissa menar att en licensmodell liknande den danska eller svenska skulle vara mer fördelaktig.

Kulturella och legala nyanser
Trots geografisk närhet och kulturell likhet är skillnaderna i reglering och inställning till onlinecasino påtagliga inom Norden. Från Sveriges och Danmarks mer liberala hållning, till Norges strikta reglering och Finlands monopolmodell, reflekterar dessa variationer de unika socioekonomiska och kulturella faktorerna i varje nation.

Svenska och danska modeller betonar starkt spelarnas skydd och ger samtidigt utrymme för en konkurrenskraftig marknad där olika aktörer kan delta. I kontrast ligger den norska och finska modellen starkt fokuserad på att begränsa spel och behålla kontroll genom statliga organ eller monopol.

Online spelindustrin i Norden är också djupt påverkad av teknologiska framsteg och en ökande acceptans av digitala lösningar. Många nordiska spelare välkomnar innovativa spelupplevelser, snabbare transaktioner genom e-plånböcker och kryptovalutor, samt plattformar som erbjuder högre användarvänlighet.

Framtidsutsikter
Framtiden för den nordiska spelmarknaden kommer sannolikt att fortsätta att vara en blandning av gemensamma värderingar och nationella särdrag. Debatter om reglering, spelansvar och skydd för konsumenter kommer att fortgå, och varje land kommer att fortsätta att utveckla sina egna metoder och lösningar för att hantera de utmaningar och möjligheter som onlinecasinoindustrin medför.

Så medan onlinecasinon fortsätter att vara en populär fritidsaktivitet i hela Norden, utformas landskapet av varierande lagar, reguleringar och kulturella perspektiv, vilket skapar en fascinerande mosaik av spelupplevelser i regionen.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 03:00
Senast uppdaterad: 14 oktober 2023 13:05

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors