Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Boel

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bröt mot lagstiftningen när de inledde bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Det avslöjar SVT, som upptäckte att kommunen lämnade ifrån sig ansvaret för hanteringen av tusentals personuppgifter.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet – och den första i sitt slag.

Men kontrollerna möttes av stark kritik, både av anställda, experten Staffan Olsson och facket samt resulterade i fler anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.

Justitieombudsmannen Per Lennerbrant krävde i fjol svar från Södertälje kommun efter flera anmälningar. På bild, Boel Godner och Elof Hansjons(S) : Foto: Pernille Tofte / Alexander Isa.

Under sommaren lyfte fackförbundet Kommunals avdelningsordförande, Zandra Michal, ett varningsfinger där hon menade att utvecklingen i Södertälje kommun leder till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”. Samtidigt som facket var i tvist med kommunen framförde de att kommunens bakgrundskontroller bröt mot lagen.

Nu har SVT avslöjat just det – att Södertälje kommun bröt mot lagen. Kommunen gav bort ansvaret till ett säkerhetsbolag på en USB-sticka, trots att ett centralt avtal fattades. Totalt handlade det om 8 471 personuppgifter som olagligt överlämnades.
Enligt SVTs avslöjande saknades ”Personuppgiftsbiträdesavtalet,” som enligt lag måste finnas då det reglerar ansvaret för personuppgifterna. Detta avtal saknades när kommunen skrev avtal med säkerhetsbolaget den 17 maj och påbörjade kontrollerna dagen därpå – den 18 maj 2022.

– Om man inte har ett sådant avtal så bryter man mot dataskyddsförordningen. Då har man brutit mot flera grundläggande regler, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning till SVT.

Enligt experter som SVT har talat med måste kommunen ha en laglig grund för sådana omfattande kontroller av sina anställda. De hävdar att man inte bara kan påstå att man vill bekämpa organiserad brottslighet utan också måste kunna visa på konkreta bevis för dess förekomst.

– Den här behandlingen är extremt olämplig och olaglig skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning, säger Wendleby till SVT.

Telgenytt söker kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) för kommentarer.

Läs även: – Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:47
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Ica-handlaren vill hjälpa till att stoppa kriminaliteten

Jonas-Berg

Foto: Alexander Isa

Gängkriminaliteten har drabbat många under året. Jonas Berg, Ica-handlare i Södertälje, har länge engagerat sig i sociala frågor och har nu ett radikalt förslag för att minska kriminaliteten, enligt SVT Nyheter.

I en ny rapport från Livsmedelshandlarna lyfts flera åtgärder som butiker har vidtagit för att stoppa våldet. Under ett seminarium i veckan diskuterade organisationen hur arbetet kan utvecklas. En av talarna var Jonas Berg, som 2016 utsågs till Årets europé för sitt engagemang.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Jag tycker att man ska lagstifta på ett eller annat sätt att alla arbetsplatsers vars 20:e medarbetare ska ha kommit från någon form av utanförskap, sade Berg under seminariet.

Han menar att arbetsgivare bör tvingas anställa personer som står utanför arbetsmarknaden, exempelvis nyanlända eller före detta kriminella. Berg tror att en anställning kan ge dessa personer en känsla av sammanhang och höja självkänslan, vilket i sin tur kan motverka kriminalitet.

– På en arbetsplats så blir man liksom friskare på ett eller annat sätt, förklarar han.

I samband med seminariet släppte Livsmedelshandlarna rapporten ”Det är inte kört”, skriven av Ingvar Nilsson. Rapporten sammanfattar branschens konkreta förslag för att minska våldet.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 16:04
Senast uppdaterad: 13 december 2023 16:04

16-åring häktas för skjutningen i Hovsjö

Namnlost-3

Foto: Shamash Oyal

Efter helgens skjutning i Hovsjö, där tre personer skadades, släpptes två av de tre gripna misstänkta på fri fot. Nu har åklagare beslutat att häkta den tredje personen.

Kort efter helgens skjutning greps tre personer, 16, 18 och 22 år gamla. Två av dem stoppades av polisen när de befann sig i ett fordon i Södertälje och den 16-årige i en trappuppgång i Hovsjö. De två äldsta släpptes på fri fot under tisdagen, men enligt åklagaren kvarstår misstankarna mot dem.

– De utredningsåtgärder vi vidtagit under tiden de varit anhållna har gjort att misstankarna försvagats mot dem, sade åklagaren Åsa Lidefelt Skog, förundersökningsledare, till LT.

Nu kan Telgenytt berätta att tingsrätten beslutat att häkta den trejde personen – 16-åringen.

Foto: Shamash Oyal

16-åringen, som är medborgare i ett annat land, misstänks vara involverad i narkotikarelaterade konflikter mellan flera kriminella gäng i Södertälje. Detta upptäcktes av socialtjänsten och i slutet av 2022 tvångsomhändertogs han omedelbart och placerades på en annan ort.

Nu står han misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott efter att flera personer sköts ner i Hovsjö den 9 december.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 12:19
Senast uppdaterad: 13 december 2023 16:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors