Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Boel

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bröt mot lagstiftningen när de inledde bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Det avslöjar SVT, som upptäckte att kommunen lämnade ifrån sig ansvaret för hanteringen av tusentals personuppgifter.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet – och den första i sitt slag.

Men kontrollerna möttes av stark kritik, både av anställda, experten Staffan Olsson och facket samt resulterade i fler anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.

Justitieombudsmannen Per Lennerbrant krävde i fjol svar från Södertälje kommun efter flera anmälningar. På bild, Boel Godner och Elof Hansjons(S) : Foto: Pernille Tofte / Alexander Isa.

Under sommaren lyfte fackförbundet Kommunals avdelningsordförande, Zandra Michal, ett varningsfinger där hon menade att utvecklingen i Södertälje kommun leder till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”. Samtidigt som facket var i tvist med kommunen framförde de att kommunens bakgrundskontroller bröt mot lagen.

Nu har SVT avslöjat just det – att Södertälje kommun bröt mot lagen. Kommunen gav bort ansvaret till ett säkerhetsbolag på en USB-sticka, trots att ett centralt avtal fattades. Totalt handlade det om 8 471 personuppgifter som olagligt överlämnades.
Enligt SVTs avslöjande saknades ”Personuppgiftsbiträdesavtalet,” som enligt lag måste finnas då det reglerar ansvaret för personuppgifterna. Detta avtal saknades när kommunen skrev avtal med säkerhetsbolaget den 17 maj och påbörjade kontrollerna dagen därpå – den 18 maj 2022.

– Om man inte har ett sådant avtal så bryter man mot dataskyddsförordningen. Då har man brutit mot flera grundläggande regler, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning till SVT.

Enligt experter som SVT har talat med måste kommunen ha en laglig grund för sådana omfattande kontroller av sina anställda. De hävdar att man inte bara kan påstå att man vill bekämpa organiserad brottslighet utan också måste kunna visa på konkreta bevis för dess förekomst.

– Den här behandlingen är extremt olämplig och olaglig skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning, säger Wendleby till SVT.

Telgenytt söker kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) för kommentarer.

Läs även: – Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:47
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Bakgrundskontrollerna återupptas – begränsas till nyrekryteringar

Rosenberg Godner Greger

Foto: Lucas T

Det var i oktober som kommunledningen avslöjades med att bryta mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Nu rapporter SVT att kontrollera återupptas, men men bara vid nyrekryteringar.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som beslutade att rikta allvarlig kritik mot kommunledningen som bröt mot mot grundlagen och Europakonventionen.

Kort efter JO:s besked meddelade stadsdirektören att samtliga bakgrundskontroller stoppades. Under pausen i kontrollerna hade dock kommunens politiker uttryckt önskan om att hitta ett sätt att kunna fortsätta med dem.

Nu förväntas kontrollerna återupptas och meddelas under kommunstyrelsens sammanträde på fredagen, men endast i samband med nyrekryteringar. Detta rapporterar SVT.

– Det vi fått höra är att man kommer göra ett omtag, man kommer införa bakgrundskontroller för nyanställningar men inte fortsätta med de kontroller som sker på anställda. Vi behöver invänta vad regeringens åtgärd kommer vara, för att inte vi ska göra fel, säger Andreas Birgersson (SD) oppositionsråd, till SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 13:34
Senast uppdaterad: 15 december 2023 13:34

Högre elnätsavgifter väntar Telge Näts kunder

Telge

Foto: Alexander Isa

Från årsskiftet kommer Telge Näts kunder att få högre elnätsavgifter. Prisökningen beror på stigande kostnader för drift och underhåll samt behovet av stora investeringar i elnätet.

Telge Nät aviserar nu om höjda elnätsavgifter från 1 januari 2024. Enligt marknadschefen Anders Björklin beror prisökningen främst på ökade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation som driver upp bolagets kostnader.

Samtidigt investerar Telge Nät 720 miljoner de kommande fyra åren för att rusta elnätet inför ökad elektrifiering i samhället. Bara under 2024 satsar man 180 miljoner på utbyggnad och modernisering.

– Vi har en utmanande situation att hantera. Våra driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus, säger Anders Björklin.

För en typisk villakund innebär de nya priserna en årlig kostnadsökning på cirka 1000 kronor. Motsvarande höjning för en lägenhetskund beräknas bli 75 kronor per år.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors