Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Boel

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bröt mot lagstiftningen när de inledde bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Det avslöjar SVT, som upptäckte att kommunen lämnade ifrån sig ansvaret för hanteringen av tusentals personuppgifter.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet – och den första i sitt slag.

Men kontrollerna möttes av stark kritik, både av anställda, experten Staffan Olsson och facket samt resulterade i fler anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.

Justitieombudsmannen Per Lennerbrant krävde i fjol svar från Södertälje kommun efter flera anmälningar. På bild, Boel Godner och Elof Hansjons(S) : Foto: Pernille Tofte / Alexander Isa.

Under sommaren lyfte fackförbundet Kommunals avdelningsordförande, Zandra Michal, ett varningsfinger där hon menade att utvecklingen i Södertälje kommun leder till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”. Samtidigt som facket var i tvist med kommunen framförde de att kommunens bakgrundskontroller bröt mot lagen.

Nu har SVT avslöjat just det – att Södertälje kommun bröt mot lagen. Kommunen gav bort ansvaret till ett säkerhetsbolag på en USB-sticka, trots att ett centralt avtal fattades. Totalt handlade det om 8 471 personuppgifter som olagligt överlämnades.
Enligt SVTs avslöjande saknades ”Personuppgiftsbiträdesavtalet,” som enligt lag måste finnas då det reglerar ansvaret för personuppgifterna. Detta avtal saknades när kommunen skrev avtal med säkerhetsbolaget den 17 maj och påbörjade kontrollerna dagen därpå – den 18 maj 2022.

– Om man inte har ett sådant avtal så bryter man mot dataskyddsförordningen. Då har man brutit mot flera grundläggande regler, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning till SVT.

Enligt experter som SVT har talat med måste kommunen ha en laglig grund för sådana omfattande kontroller av sina anställda. De hävdar att man inte bara kan påstå att man vill bekämpa organiserad brottslighet utan också måste kunna visa på konkreta bevis för dess förekomst.

– Den här behandlingen är extremt olämplig och olaglig skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning, säger Wendleby till SVT.

Telgenytt söker kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) för kommentarer.

Läs även: – Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:47
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

90-årig kvinna utsattes för bedrägeri

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

En äldre kvinna fick ett telefonsamtal där de ville stoppa ett bedrägeri. Men när den 90-åriga kvinnan lyssnade på uppmaningen, blev hon bestulen på flera dyra föremål.

En kvinna i 90-årsåldern blev under onsdagen utsatt ett bedrägeri som inleddes med ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att representera ett telefonbolag, påståendes att kvinnan beställt telefoner.

Samtalet övergick sedan till en falsk säkerhetsavdelning hos en bank, där kvinnan lurades att förpacka sina värdeföremål i ett kuvert. Bedragarna påstod att värdeföremålen behövde förvaras i banken för säkerhetsskäl.

Sedan dök bedragarna upp vid hennes bostad.
Kvinnan, som följde dessa instruktioner, blev av med värdesaker värda omkring 15 000 kronor när en person dök upp för att hämta kuvertet.

”Vare sig telefonbolag, banker eller säkerhetsföretag jobbar enligt ovanstående och samtliga personer som kvinnan varit i kontakt med är bedragare.”, skriver polisen och uppmanar till försiktighet.

Polisen beskriver det vanliga tillvägagångssättet att bedragare skapar en illusion av akuta behov eller hot och utnyttjar offrets osäkerhet eller okunskap. Samtidigt som de utfärdar en varning om denna typ av bedrägerier och betonar svårigheterna med att få fast gärningsmännen.

”På polisen.se finns omfattande information om hur bedragare jobbar mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 01:50
Senast uppdaterad: 14 december 2023 01:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors