Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Boel

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bröt mot lagstiftningen när de inledde bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Det avslöjar SVT, som upptäckte att kommunen lämnade ifrån sig ansvaret för hanteringen av tusentals personuppgifter.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet – och den första i sitt slag.

Men kontrollerna möttes av stark kritik, både av anställda, experten Staffan Olsson och facket samt resulterade i fler anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.

Justitieombudsmannen Per Lennerbrant krävde i fjol svar från Södertälje kommun efter flera anmälningar. På bild, Boel Godner och Elof Hansjons(S) : Foto: Pernille Tofte / Alexander Isa.

Under sommaren lyfte fackförbundet Kommunals avdelningsordförande, Zandra Michal, ett varningsfinger där hon menade att utvecklingen i Södertälje kommun leder till ett ”övervakningssamhälle av värsta sort”. Samtidigt som facket var i tvist med kommunen framförde de att kommunens bakgrundskontroller bröt mot lagen.

Nu har SVT avslöjat just det – att Södertälje kommun bröt mot lagen. Kommunen gav bort ansvaret till ett säkerhetsbolag på en USB-sticka, trots att ett centralt avtal fattades. Totalt handlade det om 8 471 personuppgifter som olagligt överlämnades.
Enligt SVTs avslöjande saknades ”Personuppgiftsbiträdesavtalet,” som enligt lag måste finnas då det reglerar ansvaret för personuppgifterna. Detta avtal saknades när kommunen skrev avtal med säkerhetsbolaget den 17 maj och påbörjade kontrollerna dagen därpå – den 18 maj 2022.

– Om man inte har ett sådant avtal så bryter man mot dataskyddsförordningen. Då har man brutit mot flera grundläggande regler, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning till SVT.

Enligt experter som SVT har talat med måste kommunen ha en laglig grund för sådana omfattande kontroller av sina anställda. De hävdar att man inte bara kan påstå att man vill bekämpa organiserad brottslighet utan också måste kunna visa på konkreta bevis för dess förekomst.

– Den här behandlingen är extremt olämplig och olaglig skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet, säger Monika Wendleby, ledande expert inom dataskyddslagstiftning, säger Wendleby till SVT.

Telgenytt söker kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) för kommentarer.

Läs även: – Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:47
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors