Företag i fokus:

”Vågade jag så vågar du” – Nu tävlar syskonen i SM i Skydive

8EBE12B1-407E-41D0-BADD-F40CE7D31F7C

Simon Lundgren tävlar i SM i Indoor Skydive. Foto: Privat

SM i Indoor Skydiving arrangeras för sjunde året i rad och äger rum i Stockholm. Bland deltagarna finns 27-åringen Simon Lundgren från Södertälje, som tävlar i lag med sin syster Annika.

Att skriva poesi och spela glädjefyllda melodier är intressen som definierar Södertäljebon, som normalt sett ägnar sina dagar åt att studera för att bli behandlingspedagog. Men när fritiden kommer till hans förfogande, investerar han sina resurser och tid i sin stora passion för fallskärmshoppning och träning i vindtunneln.

När han fick chansen att delta i mästerskapet, som arrangeras av Svenska Fallskärmsförbundet, tvekade han inte att medverka. Tillsammans med sin syster Annika, med vilken han tävlar i lag, befann sig Simon på plats när de två dagarna av SM inom Indoor Skydiving inleddes på fredagen.

– Det är första gången jag och mitt lag Eclipse tävlar inomhus. I somras var vi med i SM för första gången i fallskärmshoppning. Då var vi i Skåne och hoppade från flygplan och gjorde precis samma sak som vi ska göra i helgen i tunneln, fast i himlen.

Tävlingen hålls inomhus i en av Europas högsta vindtunnlar, där syskonen Simon och Annika och trettio andra deltagare tävlar om medaljer i två olika kategorier.

Vad har du för förväntningar?
– Förväntningarna är att prestera på vår högsta nivå. Vi är fortfarande nybörjare och tävlar i rookieklassen, självklart siktar vi på guldet. Långsiktigt vill vi utvecklas till att tävla på högsta nivå i Sverige och även tävla internationellt, säger Simon Lundgren till Telgenytt.

Simon Lundgren, här tillsammans med sin syster och sina lagkamrater. Foto: Privat

Följer pappas fotspår
Under 2020 blev Simon engagerad inom sporten och genomgick fallskärmskursen tillsammans med sin syster. Numera är de lagkamrater och dessutom följer faders fotspår.

– En stor anledning till att vi började hoppa är för att vår pappa hoppade på den gamla goda tiden. Så det har följt med en genom uppväxten. Utsvävande och välkryddade anekdoter gjorde oss nyfikna på fallskärmsvärlden. 

För de som är nyfikna vad skulle du säga är det mest spännande eller unika med Skydiving?

– Både vindtunnel och fallskärmshoppning är fantastiskt roligt. Känner du ett litet sug så greppar du tag i det och anmäler dig till en fallskärmskurs eller åker och testar på att flyga vindtunnel. Tunneln ligger i Bromma och du hittar den om du söker på Bodyflight. För att gå en fallskärmskurs så är du varmt välkommen till min klubb, Stockholms Fallskärmsklubb. Att hoppa ut ur ett flygplan tillsammans med sina kompisar är känsla som är svår att sätta ord på i en kort intervju. Det måste upplevas! Jag kom över min höjdrädsla genom att börja hoppa, vågade jag så vågar du

På lördagseftermiddagen inleds den andra dagen av SM i Indoor Skydive, där de för närvarande leder sin klass. Totalt hann de med sju tävlingsrundor under fredagen och har tre kvar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 13:06
Senast uppdaterad: 14 oktober 2023 13:04

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors