Företag i fokus:

Demonstrerar mot pendelkaoset – ”En demokratifråga”

2C755686-CB70-41E8-8107-D71CBC3FE2EB

Demonstration mot pendeltågssituationen i Mölnbo. Foto: Privat

Pendelkaoset i Stockholms län har påverkat många, inte minst de boende i Gnesta, Mölnbo och Järna som i helgen tog beslutet att protestera mot situationen.

Nyligen startades ”pendeltågsupproret” av två Huddingebor som bland annat genomför namninsamlingar mot pendeltågssituationen. Men situationen påverkar betydligt fler, även utanför Huddinges gränser.

Boende i Gnesta är några av de drabbade som under våren träffade representanter från styret i Region Stockholm, så som Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C), för att bland annat diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta.

I helgen valde föreningen Gnestapendeln att medverka i en större aktion för att visa missnöje mot pendeltågstrafiken. På sociala medier uppmanade arrangören deltagarna att samlas och protestera vid den pendelstation som ligger närmast deras bostadsort.

Boende i Gnesta, Mölnbo och Järna vill se en förändring. Foto: Privat

– Fungerande kollektivtrafik är en demokratifråga. Varje dag med pendeltågsförseningar kostar minst 35 miljoner i samhällskostnader, skriver arrangören ”Pendeltågsupproret”, på sociala medier.

Enligt Diana, ordförande föreningen Gnestapendeln, hade befann sig 12 personer vid stationen klockan 12 på lördagen för att medverka i demonstrationen.

– Vi i Föreningen Gnestapendeln uppmanade till demonstration på vår linje också och vi vet att det fanns representanter för linje 48 som demonstrerade i Gnesta, Mölnbo och Järna, säger föreningen Gnestapendeln i ett mail till Telgenytt.

Syftet med aktionen är bland annat att åstadkomma en förändring så att tågen följer avtalen på samtliga linjer i hela regionen, något som invånarna i Gnesta har fått uppleva med inställda turer. Dessutom vill man stoppa höjningen av biljettpriser och alltid bli kompenserade vid problem.

Läs även: – Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:41

(L): Företagen upplever att kommunen konkurrerar med dem

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Företagen är grunden till all kommunens verksamhet, utan det privata näringslivet hade det inte funnits några skattemedel att fördela. Det är därför mycket oroväckande att Södertälje fortsätter sjunka i Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas lokala företagsklimat. Nu ligger kommunen på plats 241 av 290 i landet.

Tyvärr är inte detta ett brott på en i övrigt uppåtgående trend. Sedan 2014 har Södertälje inte legat över plats 200 på rankingen, 2014 låg kommunen på plats 199. 2019 på plats 208. Förra året på plats 240.

Samtidigt som trenden för företagsklimatet gått nedåt har arbetslösheten i kommunen fortsatt vara långt över snittet i riket och snittet i regionen. Det är inte så konstigt att en kommun med dåligt företagsklimat inte lockar arbetsgivare. Bara 26,5% av kommunens företag tycker att företagsklimatet är bra.

Rankingen bedöms genom flera vägda parametrar. I en av parametrarna ligger Södertälje allra sist i riket på plats 290: otryggheten. Södertäljes företagare uppger i högst utsträckning i landet att deras verksamhet hotas och försvåras av att kommunen är otrygg för företagare.

En skillnad i årets ranking gentemot förra året är att företagarna upplever att kommunen i alldeles för hög grad konkurrerar med dem. I den parametern hamnar Södertälje på plats 281 av 290.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

  1. Är majoriteten villiga att vidta några nya åtgärder för att öka tryggheten för näringsidkare i Södertälje kommun, och i så fall vilka?
  1. Vad planerar majoriteten att göra för att kommunen inte ska konkurrera med det privata näringslivet i så hög utsträckning som idag?

Metin Hawsho (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 09:34

Tiktok-stjärnan från Södertälje gör debut i Robinson

Tilander

Foto: TV4/Daniel Sahlberg

”Robinson” gör comeback i TV4 med en ny säsong, där tittarna kommer att få följa 22 deltagare som kämpar om att vinna en prissumma på en halv miljon kronor. Bland dessa deltagare finner vi TikTok-stjärnan och Södertäljebon, Karolina Tilander, 23.

Karolina, som är uppvuxen i Vällingby men bor i Södertälje sedan några år tillbaka, blev känd för sin TikTok-videos som har genererat miljontals visningar och tiotusentals likes.

Hon presenterades som en av deltagarna när höstens upplaga av Robinson startade i måndags, och många känner igen henne från hennes populära ”självscannar på Willys”-video.

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Men Robinson-äventyret var inte riktigt det Tilander var förberedd på.

På frågan om vilka förväntningar hon hade inför Robinson svarade Tilander skrattande att hon hade missuppfattat programmet och inte förväntade sig ett äventyr i naturen med djur som sällskap.

– Jag hade ingen koll över huvudtaget om vad Robinson var när jag gick in i det. Jag hade missuppfattat det, berättar hon för sina följare på Youtube.

Totalt medverkar 22 deltagare som kämpar om att vinna en prissumma på en halv miljon kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 19:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors