Företag i fokus:

Demonstrerar mot pendelkaoset – ”En demokratifråga”

2C755686-CB70-41E8-8107-D71CBC3FE2EB

Demonstration mot pendeltågssituationen i Mölnbo. Foto: Privat

Pendelkaoset i Stockholms län har påverkat många, inte minst de boende i Gnesta, Mölnbo och Järna som i helgen tog beslutet att protestera mot situationen.

Nyligen startades ”pendeltågsupproret” av två Huddingebor som bland annat genomför namninsamlingar mot pendeltågssituationen. Men situationen påverkar betydligt fler, även utanför Huddinges gränser.

Boende i Gnesta är några av de drabbade som under våren träffade representanter från styret i Region Stockholm, så som Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C), för att bland annat diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta.

I helgen valde föreningen Gnestapendeln att medverka i en större aktion för att visa missnöje mot pendeltågstrafiken. På sociala medier uppmanade arrangören deltagarna att samlas och protestera vid den pendelstation som ligger närmast deras bostadsort.

Boende i Gnesta, Mölnbo och Järna vill se en förändring. Foto: Privat

– Fungerande kollektivtrafik är en demokratifråga. Varje dag med pendeltågsförseningar kostar minst 35 miljoner i samhällskostnader, skriver arrangören ”Pendeltågsupproret”, på sociala medier.

Enligt Diana, ordförande föreningen Gnestapendeln, hade befann sig 12 personer vid stationen klockan 12 på lördagen för att medverka i demonstrationen.

– Vi i Föreningen Gnestapendeln uppmanade till demonstration på vår linje också och vi vet att det fanns representanter för linje 48 som demonstrerade i Gnesta, Mölnbo och Järna, säger föreningen Gnestapendeln i ett mail till Telgenytt.

Syftet med aktionen är bland annat att åstadkomma en förändring så att tågen följer avtalen på samtliga linjer i hela regionen, något som invånarna i Gnesta har fått uppleva med inställda turer. Dessutom vill man stoppa höjningen av biljettpriser och alltid bli kompenserade vid problem.

Läs även: – Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:41

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Rekordnotering – varmaste september på 114 år

Sol - sommar Foto: Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Juli och augusti bjöd på regn och lägre temperaturer, medan september var avsevärt varmare än det normala i Södertälje. Under 26 av de 30 dagarna låg dygnsmedeltemperaturen över det historiska snittet.

Under september månad uppmättes en medeltemperatur på 15,0 grader vid mätstationen Södertälje i Södertälje kommun. Det är en historiskt hög notering och blir den varmaste septembermånaden som uppmätts hittills sedan mätstationen sattes i bruk år 1909.

Den normala temperaturen för september är 11,5 grader, men i år har den legat på 15 grader.

Under det senaste decenniet har september varit varmare än genomsnittet nio av tio år i Södertälje. Med klimatförändringen kan vi också förvänta oss att temperaturerna gradvis kommer att stiga.

Varmast den 10 september
Månadens varmaste dag var söndagen den 10 september, med en uppmätt temperatur på 18,7 grader, medan söndagen den 17 september var den svalaste med endast 11,2 grader.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 oktober 2023 22:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors