Företag i fokus:

Demonstrerar mot pendelkaoset – ”En demokratifråga”

2C755686-CB70-41E8-8107-D71CBC3FE2EB

Demonstration mot pendeltågssituationen i Mölnbo. Foto: Privat

Pendelkaoset i Stockholms län har påverkat många, inte minst de boende i Gnesta, Mölnbo och Järna som i helgen tog beslutet att protestera mot situationen.

Nyligen startades ”pendeltågsupproret” av två Huddingebor som bland annat genomför namninsamlingar mot pendeltågssituationen. Men situationen påverkar betydligt fler, även utanför Huddinges gränser.

Boende i Gnesta är några av de drabbade som under våren träffade representanter från styret i Region Stockholm, så som Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C), för att bland annat diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta.

I helgen valde föreningen Gnestapendeln att medverka i en större aktion för att visa missnöje mot pendeltågstrafiken. På sociala medier uppmanade arrangören deltagarna att samlas och protestera vid den pendelstation som ligger närmast deras bostadsort.

Boende i Gnesta, Mölnbo och Järna vill se en förändring. Foto: Privat

– Fungerande kollektivtrafik är en demokratifråga. Varje dag med pendeltågsförseningar kostar minst 35 miljoner i samhällskostnader, skriver arrangören ”Pendeltågsupproret”, på sociala medier.

Enligt Diana, ordförande föreningen Gnestapendeln, hade befann sig 12 personer vid stationen klockan 12 på lördagen för att medverka i demonstrationen.

– Vi i Föreningen Gnestapendeln uppmanade till demonstration på vår linje också och vi vet att det fanns representanter för linje 48 som demonstrerade i Gnesta, Mölnbo och Järna, säger föreningen Gnestapendeln i ett mail till Telgenytt.

Syftet med aktionen är bland annat att åstadkomma en förändring så att tågen följer avtalen på samtliga linjer i hela regionen, något som invånarna i Gnesta har fått uppleva med inställda turer. Dessutom vill man stoppa höjningen av biljettpriser och alltid bli kompenserade vid problem.

Läs även: – Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:41

Festlokal avslöjad – sålde ”helrör” från rester

komm

Vodkafaskor som företaget förbjuds att sälja. Bild: Södertälje kommun

Miljökontoret upptäckte en festlokal där använda vodkaflaskor fylldes och såldes som helrör en annan kväll. Nu förbjuds bolaget att sälja spriten med omedelbar verkan.

Efter en noggrann kontroll den 15 september 2023, följt av en uppföljning den 26 september, har miljökontoret beslutat att agera mot mindre festlokal i Geneta.

Vid kontrollen begärde miljökontoret att få insyn i spårbarhetsdokument för flera livsmedelsprodukter, inklusive Absolut Vodka. Det visade sig att företaget säljer ”helrör” och placerar dem på borden för gästerna. Problemet uppstår efter kvällens slut, när slattarna från halvfulla flaskor samlas in och blandas ihop för att säljas som ett nytt ”helrör” igen, utan att det tydligt kan fastställas vilka flaskor som ingick i blandningen.

(Annonslänk)

Dålig uppsikt vid borden och ökad risk för kontaminering.
Enligt miljökontoret är personalen inte närvarande vid bordet, vilket ökar risken för att en gäst potentiellt skulle kunna tillsätta något i flaskan som inte borde vara där, såsom droger, saliv eller andra oönskade ämnen.

”Det finns också en etisk aspekt att ta hänsyn till. När en konsument beställer ett ”helrör” förväntar de sig vanligtvis att få en ny och obruten flaska, som inte har blandats med ”slattar” från tidigare oförvarade flaskor från tidigare fester.”, skriver miljökontoret.

Dessutom har festlokalen fått förbud att sälja eller ge bort mer än 20 kilo halloumi och grillost på grund av bristande kvitton som styrker inköp. Nu har festolkalen med omedelbar verkan förbjudits att sälja eller skänka bort produkterna

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 09:46
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 16:15

Studiemedlet höjs – Studerande får mer i plånboken

Student pexels-polina-tankilevitch-8553909

Foto: Pexels

Från 2024 höjs prisbasbeloppet och därmed höjs också studiemedlet. Även fribeloppet höjs vilket innebär att en studerande med fullt studiemedel under 20 veckor får tjäna omkring 111.000 kronor det halvåret.

Från och med nästa år kommer studiemedlet att öka med cirka 1 100 kronor per månad, och samtidigt höjs maxgränsen för inkomster för studenter. Denna höjning gäller både bidrags- och lånedelen av studiemedlet.

Dessutom kommer studiestartsstödet för arbetslösa att höjas till 2024, med ett nytt belopp på 10 884 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Bakgrunden till detta är det årliga prisbasbeloppet som räknas ut av SCB och fastställs av regeringen och används för att bestämma olika ersättningar och bidrag, inklusive studiemedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 21:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors