Företag i fokus:

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Polisen larmades – kvinna uppgav att maken slog henne

Polis

Arkivbild

På torsdagen mottog polisen information om en misshandel i ett hem i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Ett larm inkom till polisen runt lunchtid på torsdagen om en misshandel i en bostad i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Vid lunchtid på torsdagen, strax efter klockan 12, mottog polisen i Södertälje ett samtal från en kvinna som rapporterade att hon utsatts för fysiskt våld av sin make i deras gemensamma hem. Händelsen inträffade i närvaro av parets barn, vilket ytterligare förhöjde allvaret.

Polisen agerade snabbt och ryckte ut till familjens bostad och efter en initial utvärdering av situationen upprättades en anmälan gällande ringa misshandel.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2024 06:27
Senast uppdaterad: 5 januari 2024 06:27

Noah Östlund från Nykvarn skickar Sverige till JVM-final

IMG_7777

Noah Östlund satte Sveriges fjärde mål. Skärmdump, Viaplay

Efter en dramatisk semifinalmatch mot Tjeckien på hemmaplan i Göteborg, har Sveriges juniorishockeylag säkrat en plats i JVM-finalen för första gången på sex år.

– Det är stort, säger Nykvarnsonen Noah Östlund som var en av matchens hjälar, i Viaplay.

Torsdagens semifinal i junior-VM mellan Sverige och Tjeckien blev en spännande tillställning som slutade med en svensk seger på 5–2. Detta efter en imponerande uppvisning, särskilt i den tredje perioden där Juniorkronorna gick från 2–2 till 5–2 med hjälp av stjärnorna Jonathan Lekkerimäki och Noah Östlund från Nykvarn som gjorde 4-2 målet.

Jubel efter Nykvarnsonens mål. Skärmdump, Viaplay

Denna triumf innebar inte bara ett avslut på Sveriges tidigare misslyckanden i semifinaler, utan har också ökat förhoppningarna om att laget kan vinna sitt andra JVM-guld.

Medan Lekkerimäki och Östlund hyllades för deras målgörande prestationer, var det även en lagsinsats som fick Scandinavium att explodera i jubel. Lekkerimäki, med sin skarpskytte, bidrog starkt till lagets framgång i powerplay, vilket resulterade i att Sverige nu anses vara turneringens bästa lag i den disciplinen.

I finalen väntar Juniorkronorna antingen USA eller Finland.

– Vi har en riktigt bra chans på guldet, säger Jonathan Lekkerimäki i Viaplay.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 19:03
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 19:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors