Företag i fokus:

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nykvarnsbo misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn

polis

Arkivbild

En 39-årig man från Nykvarn har gripits, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn. Nu har mannen häktats enligt en framställan till Södertälje tingsrätt.

En åklagare har begärt häktning av en 39-årig man från Nykvarn, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Mannen, som greps onsdagen den 20 december, står inför anklagelserna efter att häktningsframställan inkom till Södertälje tingsrätt den 22 december. Åklagaren anser att det finns sannolika skäl för misstankarna, vilket lett till att mannen nu sitter frihetsberövad i väntan på vidare rättsliga åtgärder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 12:54
Senast uppdaterad: 28 december 2023 12:54

Somaliska föreningen utsattes för skadegörelse

IMG_7558

Föreningen i Rosenlund. Bild: Google Maps

Somaliska föreningen i Södertälje har utsatts för vandalisering vid flertalet tillfällen inom loppet av en vecka, det rapporterar SVT.

Under julperioden blev den somaliska föreningen i Rosenlund utsatt för vandalisering, med angripare som kastade sten genom fönstren. Föreningens ordförande uppger till SVT att lokalen utsatts för vandalisering två gånger inom loppet av en vecka.

– Första händelsen hände det 20 december. Det hände igen den 24 december, men den senaste gången var det annorlunda, säger föreningens ordförande till SVT.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Vid första tillfället kastade någon en sten mot fönsterrutan, men vid det senaste angreppet kastades även skivat bacon och griskött in i lokalen, något som ses som en förolämpning av ordföranden som menar att lokalen används både som föreningslokal och moské.

Händelsen är dock inget nytt för föreningen, som menar att regelbundna angrepp återkommer varje år mellan november och december. Ärendet anmäldes som skadegörelse men lades sedan ned.

– Man blir orolig och man känner sig inte trygg, det är polisen i Sverige som ska se till att vi är trygga men vi är inte trygga, säger ordförande till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors