Företag i fokus:

”Känner att jag skulle ha producerat mer framåt”

DSC_0033-1024x683-1

Daniel Norbe, back i SSK Foto: Shamash Oyal

Daniel Norbe är inne på sitt andra kontraktsår med SSK. Den offensivt utpräglade backen har hittills, sju matcher in i serien inte riktigt fått det att lossna spelmässigt, många hade räknat med mer produktion offensivt av honom.

När Telgenytt når honom har han inte riktigt släppt lördagens bittra förlust mot länsrivalen Djurgården, där hans SSK helt klappade igenom och tappade en tvåmålsledning till förlust i tredje perioden.

– De trycker tillbaka oss några få gånger i andra men tycker att det är inget som känns jättefarligt ändå. Där har vi bra koll på dem, de första fyrtio minuterna och vi hade en väldigt bra känsla i gruppen inför tredje perioden.

SSK låg en poäng före DIF i tabellen innan mötet dem emellan och inför deras hemmapublik och ett näst intill slutsålt Hovet så hade hemmalaget störst press på sig menar Norbe:

– Vi visste att Djurgården hade stor press på sig, de hade några förluster innan matchen igår (lördagens). De har inte fått det riktigt att stämma och visste att det var en väldigt viktig match för dem, även för oss. Efter fyrtio minuter kände vi att det var de som skulle försöka stressa fram nånting.

– Man har ju grubblat sedan slutsignalen gick, vad det var som hände. Nu har vi varit lediga idag men kommer ha möte imorgon med video och prata igenom det. Se till att det inte händer igen. Men min känsla är att vi slutar spela så som vi gjorde de två första perioderna, vi backar hem alldeles för mycket.

(Annonslänk)

Att Djurgården skulle komma ut med mer desperation och gå för det i tredje perioden var inget som förvånade men de fick alldeles för stort övertag direkt från första nedsläpp och gästerna från Södertälje kunde sedan aldrig slingra sig ur det greppet. Enligt Norbe berodde det lika mycket på SSK själva som att hemmalaget kom ut starkare än i de två första perioderna.

– Vi kommer från vårt spel och när de får in sitt första mål, så istället för att spela ut så som vi ska så lät vi Djurgården ta kommandot och satte varandra i dåliga situationer. Det blev inte alls bra och får inte ske i någon match. Det blir extra surt i en sådan här match, det var jobbigt igår och det är jobbigt idag men på något sätt får man försöka hitta ny energi inför nästa vecka då det är två viktiga matcher.

Hur går snacket i laget efter en sådan match när ni tappar det så?

– Direkt efter matchen är det mycket frustration och det blir inte jättemycket prat direkt efter matchen, mer tyst, folk är förbannade och besvikna. Ofta brukar man ha ett större snack till nästa träning. Det blir lättare då när känslorna lagt sig lite att sitta och diskutera och gå igenom på video vad som gick fel.

– Det kan vara bra ibland att få sova på saken och gå igenom sina byten själv och ta det sedan i gruppen. Det är inget som ska hända igen. Om vi har spelat en bra och stabil hockey på bortaplan i fyrtio minuter så måste vi kunna göra det bättre sista tjugo.

Hur har säsongsinledningen känts för egen del?

– Lite som laget, upp och ner. Det finns absolut mer att ta av, jag sitter inte och är nöjd här. Klart jag känner att jag absolut skulle ha producerat mer framåt. Det finns väl olika anledningar till att det inte lossnat helt där, ett powerplay som inte varit tillräckligt fungerande till exempel. Vissa matcher där både jag och laget varit för dålig helt enkelt.

– Både jag och laget jobbar stenhårt varje dag, jag hoppas att det kommer lossna för mig mer framöver och laget. Att vi hittar stabilitet i gruppen där vi får mer streak på matcher, istället som mot Nybro, köra över dem fullständigt för att det sedan kommer en förlust. Man förlorar matcher under en säsong, det vet alla om men det är sättet vi gör det på som inte har varit acceptabelt hittills. Merparten av de matcherna vi inte vunnit är det inte okej hur det har sett ut.

Daniel Norbe Foto: Shamash Oyal

Att man som lag får svackor och motståndarna ibland ett övertag spelmässigt i matcherna är inget att säga om, det är så hockeyn ser ut. Men intrycket man (undertecknad) har är att SSK blir väldigt hårt straffade under de sekvenserna i matcherna och släpper in lite för enkla mål. För att börja plocka poäng så måste laget lära sig att överleva de mindre bra bytena i matcherna på ett bättre sätt utan att ge det laget de möter för mycket luft under vingarna, att tidigare få ett stopp i deras spelövertag. Ett resonemang som Norbe skriver under på.

– Jag håller med. Det har blivit lite för lätta mål vi har släppt in, för enkelt. Vissa mål kan man se som lite ”skitmål” emot oss. Samtidigt så är de alldeles för billiga som vi inte kan släppa till, det är klart att Djurgården när de får in 2-3 och 3-3 får energi av det. Men vi måste som grupp kunna stå emot, bara för att vi släpper in ett mål så kan vi inte sluta spela helt och hållet. Nu blev det som att man inte ville delta utan skickade över problemet på sina lagkamrater istället.

– Det blir ingen som tar tag i det och det kan jag känna i andra matcher också att bara för att vi släpper in ett par mål så måste vi kunna spela vidare och inte gå ner sig så som du säger. När vi har gjort det så har vi blivit väldigt hårt straffade.

Den offensive backen utvecklar sitt resonemang:

– Det spelar ingen roll vilka man möter utan alla lag är bra i den här ligan. I varje match så kommer vi någon gång att fastna i försvarszon. Man behöver inte se det som en dipp utan man kan göra det bra i försvarszon under vissa minuter av en period och få energi av det istället.

Backsidan ser lite annorlunda ut jämfört med fjolåret, har ni justerat något i försvarsspelet på grund av det?

– Nej, det skulle jag inte säga att vi har gjort. Vi spelar ganska snarlikt som vi gjorde förra säsongen över hela isen egentligen. Det är småsaker som vi justerat, inga stora grejer vi har ändrat på inför den här säsongen utan vi har i stort sett samma sätt att spela hockey på som vi gjorde förra säsongen. Det är bara att vi har utfört det alldeles för dåligt hittills.

– Vi kan inte klaga på att vi har ett nytt spelsystem eller så, det är vi på isen som gjort det för dåligt.

Så var och en behöver fundera på vad man själv kan göra bättre för att laget ska bli bättre helt enkelt?

– Så är det. Man får börja med att titta sig själv i spegeln först innan man slänger ut några kommentarer åt medspelare. Det börjar alltid hos en själv.

Norbe nämnde tidigare i intervjun att powerplay behöver bli bättre för att vinna fler matcher, en spelform som han själv är en viktig kugge i. Men vad är det som behöver förbättras när laget spelar i numerärt överläge om vi frågar Daniel?

– Vi har inte haft det där lilla flytet med oss, samtidigt ska man förtjäna det och det har vi kanske inte riktigt gjort hittills. Vi har gjort det lite för svårt, man tar sina egna initiativ och har inte kommit ihop som enhet. Vi jobbar på det väldigt mycket nu och vi har tillräckligt med skickliga spelare för att vi ska ha ett bra powerplay.

– Ibland klickar det inte i och just nu gör det inte det men då gäller det samtidigt att börja med det enkla, att få in lite puckar på mål, få någon retur, någon styrning. Något skitskott från blålinjen som letar sig in och bygga vidare där ifrån. Det är många matcher som vi känner att vi har kunnat avgöra när vi haft många powerplay men inte fått in pucken.

Foto: Shamash Oyal

Det är dock inte bara lagets powerplay som behöver förbättras utan specialteams överlag är för dåligt just nu och där blir laget väldigt sårbara i matcherna. Det är viktigt att även boxplay blir bättre, där har SSK släppt in flest mål i serien än så länge och ligger under 60 procent, så dåliga siffror är såklart inte hållbart över tid.

– Vårt boxplay har inte heller varit tillräckligt bra, det är bara att kolla på statistiken. Det är något som måste upp om vi vill vara med i det här racet. Då är det oerhört viktigt att ha ett fungerande boxplay och powerplay. Att vi alla i laget känner sig trygga med det men just nu har det studsat emot oss i både boxplay och powerplay.

– Det går inte att göra så mycket mer än att fortsätta att kolla video, prata och träna på det. Jag är helt övertygad om att det kommer att släppa för oss, vi får hoppas att det kommer så fort som möjligt.

Du har inte riktigt fått igenom skotten från blålinjen på samma sätt den här säsongen, motståndarna har ofta stått i skottlinjen är min uppfattning.

– Det håller jag med om. Vi hade ett väldigt bra och fungerande powerplay förra året där jag, Linus Videll och Nikola Pasic hittade varandra väldigt bra. Det blev ett hot för motståndarna, fast de i matchen gick hårt och tog bort Linus så öppnades mer yta för mig och Pasic och vi som fick skjuta. Nästa match kanske de gick hårt på mig i skottlinjen så inte jag kunde skjuta. Men då blev det Linus och Pasic som gjorde det istället. Då var vi hela tiden tre stycken som var ett hot och de kunde inte ta bort oss allihop.

– Så det kan jag hålla med om att jag inte riktigt har fått ihop det där än. Det är många gånger när man väl känner att man har läge så kanske det har gått lite för sakta, lite för dålig timing. Då ligger de i skottlinjen och då blir det svårt.

– Men det är alla fem på isen som måste hjälpa varandra och ge varandra bättre lägen, få det att gå lite fortare så att boxen inte riktigt hinner med. Då kommer det att öppnas luckor, det behöver inte alltid vara att man ska ha ett perfekt läge för ett slagskott utan det kan räcka med att bara slänga in pucken mot mål. Det är såklart inte kul att vi inte fått ihop det men samtidigt så kan man liksom inte lägga sig ner och dö, gå runt och grina över det utan man får ju ta tag i det istället, försöka få det att lossna.

Visserligen är det tidigt på säsongen men det känns ändå som att ni behöver ta två segrar nästa vecka för att inte halka för långt efter och samtidigt få lite arbetsro.

– Vi har bara spelat sju matcher men vi säger ändå till varandra inom laget att det går fort, det är mycket matcher och plötsligt har vi spelat 15-20 omgångar, så vi kan inte heller gå och vänta på och tro att det ska lossna. Det gäller att ta tag i det direkt, se oss själva i spegeln. Vi är inte nöjda med poängen vi har tagit och i vissa matcher inte nöjda med hur spelet sett ut heller.

– Det är upp till oss som är där ute på isen att ta tag i det och hitta mer flyt i vårt spel. Då kommer segrarna och poängen att trilla in också.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 03:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:43

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors